MEGOSZTÁS

Ahogy ígértem, folytatódik a suli az állandófényű lámpákkal, azon belül is a hideg fényforrásokkal. Hideg alatt ugye most nem feltétlenül a színhőmérsékletét értjük, hanem a hőtermelést. Ezek a típusú fényforrások csupán pár éve kerültek be a fotográfia és a cinematográfia világába. Előnyük rendszerint a kisebb energiaigény, a napfény-balansz színhőmérséklet és a kisebb hőtermelés, ellenben a fényük sok esetben nem olyan minőségi, mint a hagyományos halogén lámpáké. Menjünk sorban:

LED lámpák

A manapság egyre népszerűbb LED lámpák széles skálájával találkozhatunk a boltokban. Mind méretre, mind LED típusra, mind kivitelre különbözhetnek.

LED típus tekintetében találkozhatunk a hagyományosnak mondható DIP LED lámpákkal, ezekben van az a rengeteg kis kúp formájú LED izzó.

Mivel ezek fényteljesítménye erősen korlátozott, ezért a gyártók az izzók számának növelésével tudnak teljesítménynövekedést elérni. Rendszerint a LED tablókban és egyes zseblámpákban, E14/E27 foglalatba csavarható izzókban alkalmazzák. Nyilván fotós és videós körökben a LED tabló a legelterjedtebb, ebből találhatunk 80-100-160 LED-es mini verziókat, amit fejlámpaként tehetünk a kamera tetejére (ezeket nem is nevezném LED-tablónak), és találhatunk állványra tehető 600-900-1200 LED-es tablókat, ezek már nem ritkán 40-50 x 40-50 centisek kihajtható fényterelővel.

900-LEDes fénytabló

Előnyük, hogy dimmerelni lehet őket, magyarul szabályozni tudjuk a fényteljesítményét ezeknek a tablóknak, ráadásul a színhőmérséklet megtartásával. Manapság már egész jó minőségű LED-eket gyártanak 5600 Kelvines napfény/vaku fehéregyensúllyal, ám nem mindig volt ez így, pár éve még jócskán 6000K fölött volt a LED-ek fehéregyensúlya, vagyis hideg, kékes fényt adtak. Mitöbb, manapság már gyártanak 3200K színhőmérsékletű, sárgás LEDeket is, amiket előszeretettel vegyítenek a gyártók egy LED lámpán/tablón belül a fehér LEDekkel, így azzal hirdetik őket, hogy a színhőmérsékletük 3200K és 5600K között fokozatmentesen szabályozható. Ez így is van, azonban ne feledjük, hogy ezek csak annyit tesznek, hogy megosztják a teljesítményt a sárga és a fehér izzók között, vagyis mi adjuk meg, hogy a sárgás vagy a fehér LEDek világítsanak-e erősebben. Tehát nem mindegy, hogy egy 160 izzós fehér, vagy egy 160 izzós variálható színhőmérsékletű lámpát veszünk, ugyanis utóbbiban 80 sárga és 80 fehér LED van, így a teljesítménye fele a 160 izzós fehér lámpának (hiszen vagy 80 sárga, vagy 80 fehér világít full erőn, vagy fele-fele arányban osztoznak a feszültségen).

76-LEDes fejlámpa

A másik jellemzője még a LED-nek, hogy a sok pici izzó miatt furcsa árnyékokat kreál a fénye (sávos forma). Ez azonban inkább közelre történő használatkor probléma, és kiküszöbölhetjük, ha diffúzort teszünk az izzók elé.

A másik típusú LED leginkább az újabb zseblámpákban, energiatakarékos izzókban fedezhető fel, a neve Power LED (bár ez inkább gyűjtőfogalom) illetve SMD LED. Ez nem kúp formájú, hanem sík, és a hagyományos társánál sokkal erősebb fényt tud kibocsájtani akár egyetlen darab is.

Ilyenek dolgoznak a fegyverlámpákban, taktikai lámpákban. Fényük olyan erős, hogy akár fotózáshoz is használható, a világ egyik legerősebb LED lámpáját, a Led Lenser X21-et is egyes fotósok előszeretettel használják főfényként.

Led Lenser X21

Led Lenser X21 működésben

A LED néminemű hátránya, hogy fényspektruma nem olyan egyenletes, mint a halogén lámpáké, de még mindig jobb, mint a kompakt fénycsőé.

Fénycső, kompakt fénycső

Ide tartoznak az olcsóbb fotólámpák és a komolyabb fénycsőtablók, közismertebb nevükön “kino-flo”-k is. Utóbbi egyébként egy márkanév, de mint ahogy a “gillette penge”, úgy a “Kino Flo” vagy “kino-flo” is fogalommá vált.

Az olcsóbb fotólámpákból találhatunk mindenféle méretűt, teljesítményűt, formájút, önállót és csokorba szedettet is. Csűrik-csavarják ezeket az izzókat, szó szerint. Foglalatuk rendszerint E27 vagy E14.

Fényerejük nem változtatható (nem dimmerelhető), ha megpróbáljuk, elkezdenek erősen vibrálni, emiatt a fényerő változtatást úgy tudják megoldani, hogy az egyes izzókat ki-be tudjuk kapcsolni. Jellemzően kell némi idő, hogy bemelegedjenek és elérjék maximális fényerejüket és végleges színhőmérsékletüket, de ez erősen függ a típustól/márkától. Egy olcsóbb kínai verziónál 4-5 perc is eltelhet, mire végleges fényt ad, egy modernebb drágább darab bekapcsolás után rögtön rendelkezésre áll. Fényük szintén 5600 Kelvin, vagyis napfény fehéregyensúly (bár lehet kapni belőlük sárgás fényűt is), azoban ezeknek a lámpáknak a legrosszabb, legegyenletlenebb a fényspektruma, vagyis végletekig színhelyes képet ne akarjunk velük készíteni (értsd egy Coca-Cola piros sosem lesz olyan, mint a nagykönyvben le van írva).

A fénycsőtabló úgy néz ki, mintha 2-3-4-5, akármennyi neoncső lenne bennük, azonban ezek nem azok a hagyományos neoncsövek, amiket az irodában látunk a plafonon. Ezek is 5600K-en világítanak és nem vibrálnak úgy, mint egy irodai neoncső, továbbá lehetőség van dimmerelni őket, vagyis állítani a fényerejüket (míg egy hagyományos neonnál ez lehetetlen).

Eredeti Kino Flo

A fénycsőtablókat azért szeretik a filmesek, mert sajátos lágy fényük van, vélhetőleg ebből indult ki Jerry Ghionis nemzetközi esküvőfotós is, amikor megalkotta az Ice Light nevű kézilámpáját, amit kifejezetten helyszíni fotózáshoz, esküvőfotózáshoz fejlesztett, a Wescott pedig legyártott.

Node ez egy mellékszál. A kino-flok lényege, hogy hosszú, 1m-es vagy akár még hosszabb fénycsöveket pakolnak beléjük, az ezeket tartalmazó doboz belsejét pedig tükröződő anyaggal vonják be, illetve az esetek többségében fényterelő lapokkal látják el. Jó drágák, de már számtalan kínai replikát találni belőlük.

No kérem, mostanra ismerjük már a vakutípusokat, az állandófény típusait, a következő “adásban” jöhetnek a fényformálók!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here