Fénysuli – 7. rész: Ernyők

Aktuális fénysuli számunkban belevágunk a vakukhoz való fényformálók világába. Ez asszem hosszú téma lesz.

Kezdjük a legegyszerűbb típussal:

Ernyők

Nem, nem esernyők, bár úgy néznek ki, de ezek világítástechnikai ernyők. Ugyanakkor nem tudok átsiklani afelett, hogy amikor még nem volt pénzem fényformálóra, találtam otthon fehér reklámesernyőt, levágtam a kampót a végéről, és ugyanúgy tudtam használni, mint egy fotóernyőt…csak a logo nézett ki hülyén rajta. Azt is meg kell említeni, hogy volt már olyan is, hogy kültéri fotózás közben kapott el az eső, és világítástechnikai ernyőt tartottam a fejem és a felszerelés fölé, és maximálisan teljesítette az elvártat. Szóval nem esernyők, nem esernyők de mégiscsak valahol egy vér folyik bennük a monszunban használt társaikkal. Egy nagy különbség van közöttük, az pedig a száruk. Míg az esernyőké üreges, lemezből készül, addig a fotóernyőké vagy tömör fém, vagy ha üreges is, vastagabb, keményebb anyagból készül, hogy bírja a strapát, amikor rátekerik a szorítócsavart az ernyőtartóban. Illetve van még egy különbség. Míg esernyőt nagyjából egyféle méretben gyártanak, addig fotóernyőt kaphatunk 40-50 centi átmérőjűtől a 2méteresig.

Nagy előnyük, hogy gyorsan nyithatók, hadra foghatók, mobilisek, összecsukva kis helyen elférnek és könnyűek. Használhatók stúdióvakuval és rendszervakuval egyaránt, mert ezeknél épp az a lényeg, hogy irányított fényt villantunk beléjük (ellentétben a softboxokkal, ahol minden irányba terjedő fénnyel akarjuk megtölteni a fényformálót). A rendszervaku ugye csak irányított fényt tud kiadni magából, a stúdióvaku fényét meg reflektorfeltéttel, más nevén ernyőreflektorral vagy alapreflektorral tudjuk irányítottá tenni.

Hátrányuk, hogy elég nagy szögben szórják a fényt, így az ernyők fénye kevésbé irányítható. Alapvetően kétféle típust különböztetünk meg, a visszaverő ernyőket és az áteresztő ernyőket, ezen belül azonban többféle típussal találkozhatunk.

Áteresztő ernyő

Ezek az ernyők féligáteresztő fehér anyagból készülnek, és úgymond “keresztülvillantjuk” őket. A parabola domború felét irányítjuk a fotótéma vagy megvilágítani szánt tárgy felé, így a belevillantott vaku fényét megszórja. Gyakorlatilag minden irányba. Formájából adódóan 180 fokban szórja előrefelé, illetve némileg hátrafelé is, hiszen “féligáteresztő” tehát a fény egy részét átengedi egy részét visszaveri. Ez adja az ernyők közül az egyik leglágyabb fényt, nyilván az árnyékok kontúrja függ a téma és az ernyő távolságától illetve az ernyő méretétől (minél közelebb és minél nagyobb, annál lágyabb az árnyékok kontúrja), az árnyékok kontrasztja (mélysége feketesége) viszont kevésbé erős (főleg beltérben), mivel a minden irányba szórt fény pattog a falakon, környezeten, így deríti az árnyékokat.

Visszaverő ernyő, másnéven reflex ernyő

Fehér reflex ernyő

Ezeket ugye fordítva használjuk. A parabola homorú részét fordítjuk az alanyunk felé és így villantjuk bele a vakut, hogy annak az ernyő belsejéből visszaverődő fénye érje a modellünket. A visszavert fényt az ernyő parabola formájának köszönhetően valamelyest egy irányba vetíti (épp mint az autók fényszórója az izzó fényét), de azért így is kevésbé irányított, mint egy softbox fénye. A visszaverő ernyőkből találhatunk mindenfélét: fehéret, mattezüstöt, fényes ezüstöt, aranyat, napfényt. Értelemszerűen itt is a fehér ad lágyabb fényt, az ezüst kontrasztosabbat (tehát mélyebbek az árnyékok a képen). A mattezüst szórtabbat, a fényes ezüst irányítottabbat. Az arany nyilván sárgás, a napfény pedig arany-ezüst keverék.

Ezüst reflex ernyő

Arany ernyő

Napfény ernyő

2-in-1, 3-in-1 ernyők

2-in-1 ernyő

Ezek a fentiek kombinációi. Egy ernyővázra van felhúzva több vászon, a belső féligáteresztő fehér, erre húznak egy ezüstöt. Így ha akarjuk áteresztő ernyő, ha akarjuk fehér visszaverő ernyő, ha akarjuk ezüst visszaverő ernyő, attól függően hogy csereberéljük, vagy kombináljuk a vásznakat.

Brollybox

Shoot-through brolly

180centis brollybox

Ez az ernyők speciális változata, neve is innen ered: umbrella (brolly) és softbox keveréke, vagyis félig  ernyő, félig softbox. Létezik áteresztő ernyő verzióval is, amin a vakut átlőjük, de hátrafelé nem jut fénye, mert egy fekete maszkot tesznek a hátuljára (shoot-through brolly fent). Létezik továbbá visszaverő verziója, ahol az ernyőből visszavert fényt tovább szórják egy diffúzor vászonnal (180 centis brollybox lent). Ezeket a brollykat vagy brollyboxokat nem sűrűn látjuk viszont a stúdiókban, de nem árt tudni, hogy vannak ilyenek. Annie Leibovitz például előszeretettel használ nagy méretű, 120-150 centis brollyboxot.

Annie Leibovitz brollyt használ egy Disney fotózáson

Ne keverjük össze azonban a brollyboxot az ernyőként nyitható softboxszal, mert míg előbbi visszavert fényt ad, addig utóbbi átmenő diffúz fényt (konyhanyelven mondva az egyikbe belevillantunk (és a visszapattanó fény távozik belőle), a másikba pedig a hátulján lévő lyukon át villantunk).

Ha nagyméretű ernyőt (értsd 120cm+) rendszervakuval használunk, érdemes több vakut beleirányítani különböző pontjaira, hogy minél nagyobb területet kivillantsunk belőle.

180centis 16 pálcás ernyő

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.