Fénysuli – 9. rész: Reflektorok

A Fénysuli az elmúlt fejezetekben fényformálókkal foglalkozott, most se lesz ez másképp. Az ernyők és softboxok után jöhet a kemény fény, a különféle reflektor feltétek. Ezek mindegyike arról híres, hogy koncentrált, kevésbé szóródó, kemény és karakteres fényt biztosít a fotós számára. Az, hogy mennyire keményet, már a reflektor kialakításától és méretétől függ. Kezdjük a legnépszerűbbel:

Beauty dish

Magyar nevén “szépség edény” alias lavór…na jó nincs magyar neve, annak ellenére, hogy a softbox után talán a legnépszerűbb portréfotós fényformáló.

Formája összetéveszthetetlen, ugyanis a nagy kerek tányér középén egy ún. deflektort találunk, ami azt a célt szolgálja, hogy direkt vakufény ne jusson a modellünkre, magyarul kitakarja a villanócsövet, így a fény a parabola formájú tányérból visszaverődve jut ki a fényformálóból. A beauty dish amellett, hogy nagyon szép csillanást okoz a szemekben, határozott, karakteres fényt ad a portréfotóinkhoz, szépen kiemelve az arccsontokat és persze minden egyes ráncot és pattanást, vagyis kevésbé megengedő, mint a softbox fénye.

Balra: beauty dish (méhsejtráccsal) – Jobbra: softbox (Fotó: Korecz Márk)

A beauty dish általában 3 méretben kapható: 42cm, 55cm és 70cm átmérőjű. Ezek a leggyakoribb méretek, de nyilván lehet eltérés gyártótól függően. A belső felülete lehet ezüst és lehet fehér, az ezüstnek kontrasztosabb fénye van, a fehér lágyabb. Azt szokás mondani, hogy tinilányoknak jó az ezüst is, idősebb bőrnek azonban inkább a fehér való. A méret sem mindegy, a 42cm-es beautynak keményebb a fénye, mint a 70centisnek, persze nyilván ez a távolsággal kompenzálható. Inkább azt szokás mondani, hogy egy portréalanynak elég a 42-es esetleg az 55-ös, 2-3-4 fős csoportokhoz viszont már a nagyobb méretű BD-ek kellenek.

A beautykhoz rendszerint adnak diffúzor vásznat is, népies nevén bugyit. Ezt ráhúzva azonban elveszíti a jellegzetes karakterét, inkább softbox-szerűbb fénye lesz. (Megj.: egy ismerősöm arról számolt be anno, hogy erősebb lesz a fénye a beautyjának, ha ráhúzza a vásznat. Kipróbálták a Mikrosatnál is ezt a jelenséget, és valóban. Igazából ez érthetetlen, magam sem tudom mi okozza, hiszen a fénynek egyrészt lágyabbnak kellene lennie, másrészt gyengébbnek is miután áthalad egy féligáteresztő diffúz anyagon. Szóval ez jelen állás szerint X-akta.)

A fent bemutatott beauty dish egy klasszikus konstrukció, egyszerű mint a faék, ennélfogva olcsó is, 15.000 Ft-tól lehet már kapni. Léteznek azonban speciális kialakítású beauty dishek is. Ilyen a Hensel saját beautyja, ami közel 80ezer Ft:

Hensel beauty dish (Forrás: fredmiranda.com)

A lényege, hogy a deflektor körül találunk még egy két rétegű rácsozott gyűrűt, ami a dish belsejében keletkező keményebb, erősebb fényt, a hotspotot fogja le, továbbá a deflektor kicserélhető méhsejtrácsra is.

Hasonlóan érdekes és különleges beauty kapható a Mikrosatnál is, melynek a közepe méhsejtrács, a dish többi részét pedig féligáteresztő műanyag fedi:

Reflektorok

Alap- vagy ernyőreflektor

Ezt a típust rendszerint gyárilag mellékelik a vakukhoz, emiatt hívják alapreflektornak. Igazából annyit tud, hogy a rendszervakuhoz némileg hasonlóan előrefelé vetíti a stúdióvaku fényét. Önmagában ritkán használják, mert nem túl szép a fénye, inkább ernyővel való használata gyakoribb, ezért is nevezik ernyőreflektornak. A belseje többnyire ezüst színű, de létezik fényes ezüst és mattezüst kivitel is, ez is gyártótól függ.

Alapreflektor

Szokás még fényterelő lapkákkal illetve színfóliákkal is használni, előbbivel bizonyos határok közt kimaszkolhatjuk a fényét, utóbbival pedig effekteket hozhatunk létre. A színfóliáknak hőállónak kell lenniük és mindig foglalatban adják, így a fényterelő lapkákat tartó adapterbe lehet beilleszteni őket. Ekkor így kell kinéznie a “cajgnak”:

Különleges reflektorok

Ahányféle verzió létezik ebből, annyi nevük is van. Long focus, narrow beam, magnum, sun, zoom, telezoom, wide beam stb.

Alapvetően minél hosszabb és szűkebb, annál inkább koncentrálja a fényt egy pontba, továbbá a fény-árnyék átmenet is fokozatosabb az alapreflektorhoz képest. Ha foltot akarunk világítani a fotón, használjunk long-focus reflektort.

Minél szélesebb és nagyobb, annál lágyabb és szóródóbb a fénye a reflektornak.

Wide reflector

Long focus v. telezoom reflektor

Háttérreflektor

Ez a típus kifejezetten műteremben használatos, segítségével úgy világíthatjuk meg a hátteret, hogy a alanyunkra nem jut a háttérfényből. A jelenleg divatos háttérmegvilágítások miatt nem túl gyakori manapság. Úgy mondanám, szinte mindenkinek van a szerkényben, de szinte senki sem használja. Félig lecsapott formája miatt összetéveszthetetlen:

Méhsejtrács

Ez nem önálló fényformáló, de mivel mindegyik fent említett fényformálóra ráhelyezhetjük, ezért úgy gondoltam külön tárgyalom. A neve nem véletlen:

A célja az, hogy a fény csak előrefelé vetüljön, oldalirányba ne. Ezzel méginkább egy pontba terelhetjük a vakunk fényét, ugyanakkor erejéből nagyon sokat le is veszünk. Segítségével elérhetjük a legkarakteresebb fényt mégis finom fény-árnyék átmenetekkel (ld. a portrépáros baloldali képét fent). Minél kisebb lyukú a méhsejtrács annál inkább szűkebb foltot vetít a vakunk. Méhsejtrácsot szokás beauty dishre és reflektorokra is helyezni, de létezik textilből készült softbox méhsejtrács is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.