Teszt: Jinbei SUN-400 lámpa

Mai tesztünk hát hogy is mondjam…egy olyan kategóriájú lámpát tárgyal, ami nem tartozik a kedvenceim közé. Ennek ellenére azért megpróbálok objektíven nyiltakozni a Jinbei 4-izzós, kompakt fénycsöves lámpájáról.

A kínai Jinbei nem pironkodott “nap” nevet adni a 420W-os energiatakarékos lámpájának. Az alaphangon hatalmas reflektorral érkező refi 4db max 105W-os energiatakarékos kompakt fénycsövet képes fogadni. Előre leszögezném, hogy ez a cucc bizony nem kicsi, ami kicsi az maga az armatúra a 4db E27-es izzófoglalattal. De aztán ennyi, mivel hatalmas spriál-fénycsöveket kell beletenni és hatalmas tányért, vagy opcionális octoboxot szerelhetünk rá, így sem a helyigénye, sem a szállítása nem az a tényező, ami kevés fejtörést okozna. Na ezt szépen leírtam, a lényeg, hogy nem hurcolásra, külső helyszíni munkákra lett szerintem kitalálva, hanem stúdióban való állandó használatra. Egyszer összerakjuk, letesszük, oszt’ ott van, örök, mint a nyomorúság. Aki szállítani akarja, az egy kisebb furgonnal készüljön, ha vannak egyéb cuccai is emellett, ha esetleg ilyenből van kettő, akkor meg pláne.

A 4db kompakt fénycső egyébként benne foglaltatik az alapfelszereltségben, külön dobozokban érkezik, külön dobozt kap az armatúra, és külön dobozt a reflektor is, ezért ismét kihangsúlyozom, hogy ha ilyet mentek venni a Mikrosatba, ne robogóval/biciklivel/gyalog menjetek érte! A fénycsövek egyenként 105W-osak, tehát a 4db együtt 420W. A webshop leírása szerint 1600W-os halogén lámpának felel meg…hát nem tudom. Az tény, hogy jó erős fénye van, de van nekem 1000W-os halogén lámpám, igaz az Fresnel lencsés, de valahogy mintha az erősebb lenne. Az is igaz, hogy ez fehér fényű lámpa, ugyanis az izzók 5500K-esek.

Ez az állítás persze azért hagy némi kívánnivalót maga után, merthogy ez az 5500K nem ugyanaz a fehér fény, mint pl a napfény, vagy a vakufény, mégpedig a színspektruma miatt. Erről bővebben egy korábbi Fénysuli cikkünkben olvashatsz. Nézzétek meg, hogy a kompakt fénycső (CFL) színspektuma milyen egyenetlen a napfényéhez képest. Ez azt jelenti, hogy ugyan szemmel fehérnek látjuk, de valójában az a fehér fény sokkal kevesebb színből áll össze, sokkal kevésbé kiegyenlített. Megkockáztatom, hogy normál fotózásnál ezt a különbséget nem fogjuk észrevenni, de vannak helyezetek, amikor problémát okozhat.

Az alapszett tehát áll egy armatúrából, 4db kompakt fénycsőből és egy reflektorból. Az armatúrán két kapcsolót találunk, az egyik két fénycsövet kapcsol, a másik pedig a másik kettőt, így lefelezhetjük/megduplázhatjuk a világítást. Túl nagy változást ne várjunk, hiszen ez 1FÉ különbséget jelent, ami sokszor persze nagy segítség, de nem olyan látványos, mint amikor egy gyengébben világított helyiségben felkapcsoljuk a Jinbei SUN-t és mindent beterít a ragyogó fehér fénye. Apropó, fotóztál már otthon a lakásodban? Tudod…gyereket, asszonyt, eladó ketyerét, bármit. Mondjuk este, amikor csak az energiatakarékos IKEA rizslámpa pislákol meg a TV világít. Borzasztó ugye? Én megfogadtam, hogy a következő lakásomban normális világítás lesz. Egy fotós egyszerűen nem élhet ilyen körülmények között! 😀 Na kérem ha felkapcsoljuk a Jinbei SUN-t, akkor a rizslámpához szokott szemünk csodát lát. Szívünk szerint le sem kapcsolnánk soha, sokkal jobb lenne, ha otthon egy ilyen cucc lenne az alapvilágítás.

Azt azonban vegyük figyelembe, hogy itt nem egy, hanem négy fényforrásunk van, így ha közel van a  lámpa a tárgyunkhoz/alanyunkhoz akkor hajlamos négy árnyékot produkálni. A refihez ad a gyártó egy diffúz bugyit is, ezt ráhúzva csökkenthetjük a jelenséget és lágyabb fényt kapunk.

Kapható a lámpához opcionálisan 90cm-es oktobox is, ezzel még lágyabb fényt lehet kicsikarni a készülékből, de tapasztalataim szerint nem sokkal lágyabbat, ugyanis az octoban értelemszerűen nincs belső diffúzor (mivel hozzáérne a 4 izzó), csak egy külső vászon szórja a fényt.

A másik hiba az octoboxszal az, hogy még kevésbé szállításra tervezték. Én személy szerint úgy megszenvedtem az összerakásával, mint mikor életemben először szereltem össze softboxot, YouTube-ról kikeresve a hogyanját-mikéntjét. 😀 Rég volt… De lényeg az, hogy az octo összeszerelésével leglább 10 percet nyűglődtem, belefájdultak az ujjaim, a tenyerem, a szétszedése pedig még nehezebb volt, megsértettem a kezem, elszakítottam a boxot az egyik varrásnál szóval nem ajánlom senkinek, hogy ebből sportot űzzön. Ez egy tipikusan olyan eszköz, amit egyszer összerakunk és soha többé nem szedjük szét.

Igaz ez az állítás egyébként az egész lámpára is, ugyanis ha fényformálót akarunk cserélni rajta, el kell ugye távolítanunk a négy fénycsövet, kicserélnünk az egyébként Comet bajonettre hajazó, de saját szabványú fényformálót, majd visszacsavarni mind a négy csövet. Azért macerásabb, mint egy vakun fényformálót cserélni, pláne ha forrók az izzók és még várnunk is kell hogy el tudjuk távolítani.

A teszt során azt figyeltem meg, hogy némileg hűvösebb fényt produkál a SUN az oktoboxszal, mint a refivel. Az alábbi képeken jól látszik, azonos beállításokkal és fehéregyensúllyal készültek. Megfigyelhetjük azt is, hogy a fény lágyságában nincs túl nagy különbség.

Az armatúra közepébe, a négy foglalat közé ernyőtartó lyukat tervezett a gyártó, így a SUN-400-at használhatjuk visszaverő, vagy áteresztő ernyővel is.

Nem tudom igazából kinek jó ez a lámpa, pláne úgy hogy ide-oda hurcolni nem igazán lehet. Stúdióba? Nyilván. Videóhoz? Inkább. Stúdióban videó? Nem azt mondom, hogy ritka eset, pláne ha green előtt forgatunk. Hát mondjuk akkor ki, ez a lámpa stúdiós videózáshoz alkalmas és pont. Ára 39.900,- Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.