Teszt: Mafrotto MVM500A Fluid monopod

A Manfrotto legmasszívabb videós monopodjáról, az esküvői videósok jóbarátjáról írnék pár keresetlen szót, mindezt úgy, hogy jómagam nem vagyok videós.

A Fluid Monopod egy egylábú állványcsalád a Manfrottonál, amelynek tagjai használhatók ugyan fotózáshoz is, de alapvetően videósoknak fejlesztették a kézi kamerázásnál stabilabb kameramozgatáshoz. Az MVM500A ezek közül a legdrágább és legmasszívabb. 4 tagú, terhelhetősége 5kg, és 2m magasra kihúzható.

Az egy dolog, hogy a monopod végén egy háromágú talpat találunk, ami szállításkor behajtható, kihajtva pedig segíti a kamera letalpalását, de fölötte ráadásul egy folyadékos patronba integrált gömbfej van, ezen billenthető és forgatható az egész állvány. A folyadékos megoldásnak köszönhetően egész finom svenkelést lehet kivitelezni vele. Ezen kívül a rajta lévő 500-as videofej is folyadékcsillapított, a kettő együttesével lényegesen szebb kameramozgást lehet elérni, mint szabadkézből. Maga a fej egyébként nem is forog, csak az egész állványt tudjuk fejjel, kamerával együtt forgatni a talpak fölött lévő gömbfejen. A szebb kameramozgás alatt értem a vízszintes és függőleges svenkelést, de akár egy kisebb közelítést/távolítás is meg tudunk kézből oldani vele slider nélkül.

Az MVM500A olyan szépen balanszírozott állvány, hogy függőleges állásban (aminek beállítását egy nehezen látható libella segíti) megáll magától, akár úgy is, ha könnyebb DSLR + objektív szett van rajta. (Persze azért ne engedjük el a kamerát, mert az első légáramlat feldönti, csak szemléltetésként írtam le.) Kamera nélkül a fej előre-hátra döntés esetén visszaáll vízszintes állásba, ha elengedjük. Ahhoz, hogy a kamera+objektív az állvány tömegközépontjában legyen, a videofej hosszú gyorscseretalpa segít minket, ami elég hosszú úton csúszkál az állványfejben ahhoz, hogy a rá helyezett kamerát relatíve függetlenül a rajta lévő objektívtől a tömegközépontba tudjuk állítani és ott rögzíteni. A talp bepattintás után könnyedén csúszkál a fejben (amíg meg nem szorítjuk), de a két végállásban fém ütköző akadályoza meg, hogy a kamera véletlenül kicsússzon belőle. Oldani a szorítócsavar billentésével tudjuk csak. Az állványfej oldalán találjuk a szorítócsavart, amivel beszoríthatjuk az egész fejet, így dönteni nem tudjuk, de a vízszintes forgatás természetesen megmarad, hiszen mint írtam nem a fej forog, hanem az egész monopod a talpon.

A gyorscseretalp mellett találunk egy 3/8-os csatlakozót, ahová például kontrollmonitort rögzíthetünk Magic Armmal.

Szállításhoz a talpakat fel lehet hajtani, az állványfej karját pedig kilazítva lehajthatjuk, így az egész cucc könnyedén elfér egy kisebb táskában is. Balkezeseknek a kart egyébként lehetőség van átszerelni a fej túloldalára, de akkor a szorítócsavar és a kar egyoldalra esik. (Én nem vagyok videós, de nekem amúgyis logikus lenne a kart a baloldalra tenni, hiszen a felvételt jobbkézzel indítjuk, a tárcsákat jobbkézzel állítjuk, logikus lenne, hogy a mozgatókar inkább balkézre essen. Jelen állás szerint a felvételt elindítjuk, majd rámarkolunk a mozgató karra, ami persze látszik a felvételen, így annak az elejét mindig vágni kell. Lehet, hogy most hülyeséget írtam, de a józan eszem ezt diktálta. 🙂 ) Egy netes tutorialvideóban panaszkodtak arra, hogy a monopod teleszkópjának szorítócsatjai épp rossz irányba fordulnak, ha fel, vagy le akarjuk engedni a monopodot, fogást kell váltanunk a kamerán. A nálam lévő példány nem ilyen, ha jobbkézzel fogjuk az állványfej karját, balkézzel tudjuk működtetni a csatokat. Jóllehet egy nagyobb súlyú kamera esetén úgyis a monopod nyakát fogjuk meg ehhez, így viszont muszáj lesz fogást váltani. Utóbbi esetben talán mégiscsak a tutorialvideóban szereplő verzió lenne a jobb, amikor balkézzel fogjuk meg a monopod párnázott nyakát és jobbkézzel tudjuk a csatot műkdötetni.

Az első mondatban azt írtam, hogy az esküvői videósok jóbarátja. Ezt a monopodot bizony rohangászós munkához tervezték, ahol macerás egy komolyabb állványt hurcolni, ahol nincs idő letalpalni, vízszintezni, adott esetben még a talaj egyenetlensége is nehezíti a komolyabb videós állvány használatát. Egy esküvő tipikusan ilyen meló. Ebben az esetben a Manfrotto fluid monopodja klasszisokkal jobb eredményt ad a kézi kamerázásnál, csak felkapjuk, átszaladunk vele egy másik helyre, letesszük és szinte azonnal indulhat a felvétel.

Az alábbi videópárban láthatjátok a különbséget a kézi svenk és a fluid monopodos svenk között:

Svenk kézből:


Svenk fluid monopoddal:

A Youtube bezzeg mindekettőre kiírta, hogy “Észrevettük, hogy a videód képe esetlegesen remeg. Szeretnéd, hogy stabilizáljuk a képet?” 😀 Ez azért inkább az én bénaságom.

A mobilitásnak ára is van persze, a Manfrotto MVM500A fluid monopod 85.200 Ft-ba kerül, de feltétlenül megéri az árát annak, aki esküvőzik, vagy hasonló riport körülmények között “gyorsreagálású” hadtestként funkcionál. Ennyi pénzt egy fotós is simán kiad egy jó állványért+fejért.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.