Teszt: Yongnuo EF 50mm f/1.8 objektív

Bokeh 18ezerért? Olcsó objektívnek híg a leve? Röviden? Igen. De basszus, ennyiért??? Összehasonlítottuk a Canon 50/1.8-at a Yongnuo 50/1.8-cal.

Bevezetőként egy kis magyarázat. Hogyan jön ahhoz a Yongnuo, hogy lekoppintson egy Canon objektívet? Kérdem én, a 600EX vakut és vezérlőjét nem koppintotta le? Az egyik dolog, hogy ezek sosem ugyanolyanok. Nem 100% koppintásról beszélünk, valószínűleg a Yongnuonál igenjó ügyvédek vannak jelen, amikor lemásolnak egy objektívet, bizonyára pengeélen táncolnak a már beleköthető és a még nem beleköthető replikázás mezsgyéjén. Ha átlépték volna, a Canon már valószínűleg elmeszelte volna őket, de mindig annyit változtatnak, hogy vélhetőleg a Canon hiába pattog, nem tud mit csinálni. A 600EX esetében ráadásul olyan plusz funkciókat kínál a Yongnuo, amit a Canon vaku és vezérlő nem tud, tehát ott még fejlesztettek is.

De mi van ezzel a kis obival (meg az őt majdan követő 50/1.4 és 35/2 társával)? Itt is változtatott a Yongnuo, pont annyit, amennyi a “feddhetetlenséghez” kell, de arról is szóltak a hírek, hogy a Canon ezen három objektíve már olyan öreg, hogy lejártak a technológiai szabadalmaik, ezért tudták a kínaiak megkaparintani. A Canon 35/2-t már nem is gyártják, hiszen ott van helyette a 35/2 IS USM.

Ne úgy képzeljük el, hogy a Yongnuo megszerezte a Canon gyárótsorát és csak átcímkéztek és azt se képzeljük, hogy abban a gyárban készítik a Yongnuo verziót, ahol a Canont. Már csak azért sem, mert a Yongnuo Made in China, a Canon 50/1.8 meg Made in Malaysia. Meg aztán nem is ugyanolyan a két obi, mint említettem.

A Yongnuo 50mm f/1.8 tehát az első kínai autofókuszos DSLR optika a világon. Az első mindig elgondolkoztatja az embert. Vajon mikor lesz kínai DSLR vagy MILC? Szerintem nem kell sokáig várnunk.

Felépítés

A Yongnuo 50/1.8 egy árnyalatnyival nagyobb átmérőjű, mint a Canon, a bajonetthez viszonyítva az AF/MF kapcsoló 1-2 centivel arrébb van, a fókuszgyűrű a Yongnuonál gumírozott, a Canonnál műanyag, és ha szét kell szedni őket, a Yongnuo esetében a rögzítőcsavarok az objektív káváján, a bajonett körül helyezkednek el, a Canon esetében pedig magán a bajonetten vannak a rögzítőcsavarok. A Yongnuo amennyivel nagyobb, annyival könnyebb is a Canonnál, de szinte észrevehetetlen a különbség.

Ezeket leszámítva a két obi küllemre tökugyanolyan, pici, gagyi, műanyag, kotyogós, lötyögős, a bajonettje műanyag, a szűrőmérete 52mm, fókuszáláskor a tubus meghosszabbodik közel egy 1cm-rel. Apropó kotyogás. Műanyag bajonett ide vagy oda, a Canon azért pont méretre öntötte, ha feltekerjük a vázra, precízen illeszkedik. Ezzel szemben a Yongnuo szinte beleesik a kamera bajonettjébe, ha nem kattanna be a bajonettzár, attól félnék hogy egy rossz mozdulatnál kicsavarodik és leesik. Mondjuk ki kotyog a Yongnuo a vázon. Nagyon picit csak, de érezni. Kérdés, hogy egy optikai rendszernél, ahol tizedmilliméterek számítanak, mennyire elfogadhato az objektív kotyogása? Ugyanez igaz a hátsó kupakra, a Canonra feltekerve rá lehet szorítani, ahogy szokás, a Yongnuo esetében csak rácsavarjuk de nem szorul meg. Táskában hurcolva előfordulhat, hogy leesik róla. A másik kérdés, hogy van-e gyártási szórás? Lehet hogy más Yongnuo objektíve meg jó lesz, mert szórás van a bajonett öntésében, ki tudja? Nálunk, sőt Magyarországon csak egyetlen példány járt eddig.

Szándékosan nem írok az optikai felépítésről, miután a Yongnuo esetében nem lehet tudni, hogy hány lencse van benne, hány csoportban. Egy pozitívum viszont van: a Canon blendéje 5 lamellából áll, míg a Yongnuoé 7 lamellából. Rekeszelve kevésbé szögletesek így az életlenben lévő pontszerű fények, és talán egy picivel szebben mossa a hátteret. Ne feledjük azért, hogy az igazán komoly objektívekben 9 lamella van és azok is lekerekítettek.

Az obiban van chip és elektronikus kontakt a vázzal, tehát a rekesszel, fókusszal nincs gond, és az EXIF adatokba is beírja a gép az expozíciós adatokat, jóllehet az objektívhez csak annyit ír, “50mm”, míg a Canonnál az szerepel hogy “EF50mm f/1.8 II”.

Fókusz

Szintén gyengébb, mint a Canoné. Ott kezdődik, hogy olyan hangos, hogy szinte visít. Ilyet talán a régi Canon 35/2-nél hallottam csak. A Canoné se halk, de a Yongnuo még durvább.

Ami a pontosságot illeti, olyan nagyon sokat nem próbálgattam, de a tesztképek alatt az tűnt fel, hogy ellenfényben bizonytalanabb, mint a Canon változat. Ilyenkor hajlamos vadászni, de bent a lakásban, félhomályban tesztelgetve nem éreztem különösebb különbséget. Nem egy világbajnok, de a 6D középső fókuszpontjával mindenhol talált élességet, még ha néha el is vétette, ugyanakkor a Canon verzió ezt ugyanígy elvéti.

A fókuszgyűrűje a Canonhoz hasonlóan ultrakönnyen jár, semmi ellenállás nincs benne, pici holtjátéka is van, kotyog, lötyög, videózáskor kézi fókuszálás esetén meg fog szenvedni vele, aki használja. Mondanám hogy follow-focus a megoldás, de többe kerül, mint maga az objektív.

Képminőség

A Yonguo látószöge egy picivel tágabb, mint a Canoné, hiába 50mm-es mindkét objektív. Ahol spórolni tudott a gyártó, az bizonyára a lencsebevonatok minősége, a tükröződésmentesítés elmarad a Canontól, ellenfényben a Yongnuo sokkal inkább hajlamos a becsillanásra, lens-flare-re, erős kontrasztvesztésre, mint a Canon, bár a Canon se piskóta.

A fényáteresztése viszont a teszt szerint 0,7FÉ-kel jobb a Yongnuonak. Ugyanolyan expozíciós értékeknél a Yongnuo több mint fél blendével világosabb képet produkált a Canonnál, utólagos korrekciónál 0,65-0,70FÉ értékkel kellett lejjebb húzni a Yongnuo képét, hogy egyforma legyen a Canonnal.

Ami a torzítást illeti, hasonló a két obi, Canon 50-eshez “méltó módon” hordó torzítás van a Yonguoban és a Canonban is, bár a Yongnuonál nem érezni annyira. Hogy ez a látószög különbségből adódó optikai csalódás-? Szerintem nem, szerintem kevésbé hordósít a Yongnuo, mint a Canon. Objektív korrekció a Yongnuo optikákra nem hiszem, hogy mostanában elérhető lesz az Adobe szoftverekben, de a Canon 50/1.8 korrekciós profilját véleményem szerint nyugodtan használhatjuk a Yongnuoval készült képeken is.

A vignettálás terén megegyezik a két obi, teljesen nyitva erős peremsötétedést tapasztalhatunk, f/2.8-ra rekeszelve viszont ez már csak az extrém képsarkokban van jelen.

Színek és kontraszt tekintetében szerintem megegyezik a két optika, ahogy a kromatikus aberráció is hasonló: nyitott rekesznél van bőven, f/2.8-nál sem tűnik még el teljesen. A fókuszban lévő területeken lilás, a fókuszon kívül eső területeken zöldel az elszíneződés.

Élesség

Meglehetősen körülményes ezeknél az obiknál élességet ellenőrizni, az autofókuszt el is lehet felejteni ilyen esetben. AF-fel képtelen voltam a két obival kétszer ugyanoda fókuszálni, minden esetben valamelyik tévesztett, így nem lehetett összehasonlítani a képeket. Manuális, élőképben belenagyítós próbánál viszont kiderült, hogy a Canon obi élessége jobb. Sokkal jobb. Jobb nyitva, jobb f/2.8, jobb f/4-en, jobb képközépen és jobb képszélen is. Nincs mese.

Összegzés

A Yongnuo – kimondhatjuk – épp annyival gyengébb a Canonnál, mint amennyivel kevesebbe kerül. Míg a Canon verzió újonnan 30ezer Forint körül mozog, használtan pedig 20-25ezer Ft az ára, addig a Yongnuo újonnan 18.500 Ft…na de mi lesz használtan? Na ez a durva! 5 év múlva a használtpiacon ezek az obik 9-10.000 forint környékén fognak menni. 10ezer forintért egy autofókuszos, chipes, fényerős fixobjektív, visszafogottan jó képminőséggel, hát maga az álom. Aggódhat-e a profi fotós, hogy néhány év múlva 10ezerért bokeh-t lehet kapni? Szerintem nem. Mégpedig azért nem, mert egy f/1.8 obival tudni kell éleséget állítani. Aki csak kattintgat, az automatikusra állítja a AF pontok kiválasztását, így f/1.8-on szinte sosem az lesz éles, amit szeretne, és hamar meg fogja utálni. Ha meg még a gépváz is automatára van állítva, akkor a gép csak a legritkább esetben fog 1.8-as rekeszt felajánlani. Persze lehet az is, hogy portré üzemmódban, arcfelismeréssel ez az optika remekül fog teljesíteni az átlag ember kezében is, de aggodalomra szerintem így sincs ok, a fotózás mint szakma nem csak a szép háttérelmosásból áll, mint tudjuk. Világítani egy gép vagy objektív sem fog megtanulni a közeljövőben, ahogy komponálni sem…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Teszt: Yongnuo EF 50mm f/1.8 objektív

Bokeh 18ezerért? Olcsó objektívnek híg a leve? Röviden? Igen. De basszus, ennyiért??? Összehasonlítottuk a Canon 50/1.8-at a Yongnuo 50/1.8-cal.

Bevezetőként egy kis magyarázat. Hogyan jön ahhoz a Yongnuo, hogy lekoppintson egy Canon objektívet? Kérdem én, a 600EX vakut és vezérlőjét nem koppintotta le? Az egyik dolog, hogy ezek sosem ugyanolyanok. Nem 100% koppintásról beszélünk, valószínűleg a Yongnuonál igenjó ügyvédek vannak jelen, amikor lemásolnak egy objektívet, bizonyára pengeélen táncolnak a már beleköthető és a még nem beleköthető replikázás mezsgyéjén. Ha átlépték volna, a Canon már valószínűleg elmeszelte volna őket, de mindig annyit változtatnak, hogy vélhetőleg a Canon hiába pattog, nem tud mit csinálni. A 600EX esetében ráadásul olyan plusz funkciókat kínál a Yongnuo, amit a Canon vaku és vezérlő nem tud, tehát ott még fejlesztettek is.

De mi van ezzel a kis obival (meg az őt majdan követő 50/1.4 és 35/2 társával)? Itt is változtatott a Yongnuo, pont annyit, amennyi a “feddhetetlenséghez” kell, de arról is szóltak a hírek, hogy a Canon ezen három objektíve már olyan öreg, hogy lejártak a technológiai szabadalmaik, ezért tudták a kínaiak megkaparintani. A Canon 35/2-t már nem is gyártják, hiszen ott van helyette a 35/2 IS USM.

Ne úgy képzeljük el, hogy a Yongnuo megszerezte a Canon gyárótsorát és csak átcímkéztek és azt se képzeljük, hogy abban a gyárban készítik a Yongnuo verziót, ahol a Canont. Már csak azért sem, mert a Yongnuo Made in China, a Canon 50/1.8 meg Made in Malaysia. Meg aztán nem is ugyanolyan a két obi, mint említettem.

A Yongnuo 50mm f/1.8 tehát az első kínai autofókuszos DSLR optika a világon. Az első mindig elgondolkoztatja az embert. Vajon mikor lesz kínai DSLR vagy MILC? Szerintem nem kell sokáig várnunk.

Felépítés

A Yongnuo 50/1.8 egy árnyalatnyival nagyobb átmérőjű, mint a Canon, a bajonetthez viszonyítva az AF/MF kapcsoló 1-2 centivel arrébb van, a fókuszgyűrű a Yongnuonál gumírozott, a Canonnál műanyag, és ha szét kell szedni őket, a Yongnuo esetében a rögzítőcsavarok az objektív káváján, a bajonett körül helyezkednek el, a Canon esetében pedig magán a bajonetten vannak a rögzítőcsavarok. A Yongnuo amennyivel nagyobb, annyival könnyebb is a Canonnál, de szinte észrevehetetlen a különbség.

Ezeket leszámítva a két obi küllemre tökugyanolyan, pici, gagyi, műanyag, kotyogós, lötyögős, a bajonettje műanyag, a szűrőmérete 52mm, fókuszáláskor a tubus meghosszabbodik közel egy 1cm-rel. Apropó kotyogás. Műanyag bajonett ide vagy oda, a Canon azért pont méretre öntötte, ha feltekerjük a vázra, precízen illeszkedik. Ezzel szemben a Yongnuo szinte beleesik a kamera bajonettjébe, ha nem kattanna be a bajonettzár, attól félnék hogy egy rossz mozdulatnál kicsavarodik és leesik. Mondjuk ki kotyog a Yongnuo a vázon. Nagyon picit csak, de érezni. Kérdés, hogy egy optikai rendszernél, ahol tizedmilliméterek számítanak, mennyire elfogadhato az objektív kotyogása? Ugyanez igaz a hátsó kupakra, a Canonra feltekerve rá lehet szorítani, ahogy szokás, a Yongnuo esetében csak rácsavarjuk de nem szorul meg. Táskában hurcolva előfordulhat, hogy leesik róla. A másik kérdés, hogy van-e gyártási szórás? Lehet hogy más Yongnuo objektíve meg jó lesz, mert szórás van a bajonett öntésében, ki tudja? Nálunk, sőt Magyarországon csak egyetlen példány járt eddig.

Szándékosan nem írok az optikai felépítésről, miután a Yongnuo esetében nem lehet tudni, hogy hány lencse van benne, hány csoportban. Egy pozitívum viszont van: a Canon blendéje 5 lamellából áll, míg a Yongnuoé 7 lamellából. Rekeszelve kevésbé szögletesek így az életlenben lévő pontszerű fények, és talán egy picivel szebben mossa a hátteret. Ne feledjük azért, hogy az igazán komoly objektívekben 9 lamella van és azok is lekerekítettek.

Az obiban van chip és elektronikus kontakt a vázzal, tehát a rekesszel, fókusszal nincs gond, és az EXIF adatokba is beírja a gép az expozíciós adatokat, jóllehet az objektívhez csak annyit ír, “50mm”, míg a Canonnál az szerepel hogy “EF50mm f/1.8 II”.

Fókusz

Szintén gyengébb, mint a Canoné. Ott kezdődik, hogy olyan hangos, hogy szinte visít. Ilyet talán a régi Canon 35/2-nél hallottam csak. A Canoné se halk, de a Yongnuo még durvább.

Ami a pontosságot illeti, olyan nagyon sokat nem próbálgattam, de a tesztképek alatt az tűnt fel, hogy ellenfényben bizonytalanabb, mint a Canon változat. Ilyenkor hajlamos vadászni, de bent a lakásban, félhomályban tesztelgetve nem éreztem különösebb különbséget. Nem egy világbajnok, de a 6D középső fókuszpontjával mindenhol talált élességet, még ha néha el is vétette, ugyanakkor a Canon verzió ezt ugyanígy elvéti.

A fókuszgyűrűje a Canonhoz hasonlóan ultrakönnyen jár, semmi ellenállás nincs benne, pici holtjátéka is van, kotyog, lötyög, videózáskor kézi fókuszálás esetén meg fog szenvedni vele, aki használja. Mondanám hogy follow-focus a megoldás, de többe kerül, mint maga az objektív.

Képminőség

A Yonguo látószöge egy picivel tágabb, mint a Canoné, hiába 50mm-es mindkét objektív. Ahol spórolni tudott a gyártó, az bizonyára a lencsebevonatok minősége, a tükröződésmentesítés elmarad a Canontól, ellenfényben a Yongnuo sokkal inkább hajlamos a becsillanásra, lens-flare-re, erős kontrasztvesztésre, mint a Canon, bár a Canon se piskóta.

A fényáteresztése viszont a teszt szerint 0,7FÉ-kel jobb a Yongnuonak. Ugyanolyan expozíciós értékeknél a Yongnuo több mint fél blendével világosabb képet produkált a Canonnál, utólagos korrekciónál 0,65-0,70FÉ értékkel kellett lejjebb húzni a Yongnuo képét, hogy egyforma legyen a Canonnal.

Ami a torzítást illeti, hasonló a két obi, Canon 50-eshez “méltó módon” hordó torzítás van a Yonguoban és a Canonban is, bár a Yongnuonál nem érezni annyira. Hogy ez a látószög különbségből adódó optikai csalódás-? Szerintem nem, szerintem kevésbé hordósít a Yongnuo, mint a Canon. Objektív korrekció a Yongnuo optikákra nem hiszem, hogy mostanában elérhető lesz az Adobe szoftverekben, de a Canon 50/1.8 korrekciós profilját véleményem szerint nyugodtan használhatjuk a Yongnuoval készült képeken is.

A vignettálás terén megegyezik a két obi, teljesen nyitva erős peremsötétedést tapasztalhatunk, f/2.8-ra rekeszelve viszont ez már csak az extrém képsarkokban van jelen.

Színek és kontraszt tekintetében szerintem megegyezik a két optika, ahogy a kromatikus aberráció is hasonló: nyitott rekesznél van bőven, f/2.8-nál sem tűnik még el teljesen. A fókuszban lévő területeken lilás, a fókuszon kívül eső területeken zöldel az elszíneződés.

Élesség

Meglehetősen körülményes ezeknél az obiknál élességet ellenőrizni, az autofókuszt el is lehet felejteni ilyen esetben. AF-fel képtelen voltam a két obival kétszer ugyanoda fókuszálni, minden esetben valamelyik tévesztett, így nem lehetett összehasonlítani a képeket. Manuális, élőképben belenagyítós próbánál viszont kiderült, hogy a Canon obi élessége jobb. Sokkal jobb. Jobb nyitva, jobb f/2.8, jobb f/4-en, jobb képközépen és jobb képszélen is. Nincs mese.

Összegzés

A Yongnuo – kimondhatjuk – épp annyival gyengébb a Canonnál, mint amennyivel kevesebbe kerül. Míg a Canon verzió újonnan 30ezer Forint körül mozog, használtan pedig 20-25ezer Ft az ára, addig a Yongnuo újonnan 18.500 Ft…na de mi lesz használtan? Na ez a durva! 5 év múlva a használtpiacon ezek az obik 9-10.000 forint környékén fognak menni. 10ezer forintért egy autofókuszos, chipes, fényerős fixobjektív, visszafogottan jó képminőséggel, hát maga az álom. Aggódhat-e a profi fotós, hogy néhány év múlva 10ezerért bokeh-t lehet kapni? Szerintem nem. Mégpedig azért nem, mert egy f/1.8 obival tudni kell éleséget állítani. Aki csak kattintgat, az automatikusra állítja a AF pontok kiválasztását, így f/1.8-on szinte sosem az lesz éles, amit szeretne, és hamar meg fogja utálni. Ha meg még a gépváz is automatára van állítva, akkor a gép csak a legritkább esetben fog 1.8-as rekeszt felajánlani. Persze lehet az is, hogy portré üzemmódban, arcfelismeréssel ez az optika remekül fog teljesíteni az átlag ember kezében is, de aggodalomra szerintem így sincs ok, a fotózás mint szakma nem csak a szép háttérelmosásból áll, mint tudjuk. Világítani egy gép vagy objektív sem fog megtanulni a közeljövőben, ahogy komponálni sem…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.