A FlashMob HSS élmény :)

Ezer éve nálam van egy FlashMob 6, azért hogy teszteljem a HSS gyorsszinkront vele, de az volt a kikötés, hogy lehetőleg ne otthon a négy fal között, hanem éles bevetésen. Persze az elmúlt időszakban richtig nem volt olyan munkám, ahol a HSS-re szükség lett volna, ha mégis, az meg olyan volt, hogy nem volt lehetőség egy stúdióvakut fényformálóval és állvánnyal magammal cipelni.

Most viszont több híres sportolóról kellett portréképet készítenem egy hazai sportrendezvény-szervezőnek, így eljött az idő a kipróbálásra.

Miért jó a HSS gyorsszinkron?

Nyitott rekesz miatt

Több okból is, ezek közül a legelterjedtebb indok az, hogy napvilágnál tudjunk nyitott rekesszel vakuzni. Ez az alap. Ugyanis ha a rekeszt egy jó kis portréhoz kinyitjuk f/2-f/2.8 körülire (hogy szépen mosott legyen a háttér), akkor a záridőnk egy napsütéses napon megugrik 1/2000-1/4000s sebességre, aminél már normál vakut a szinkronidő miatt nem tudunk használni. Az egyik lehetőség, hogy ND-szűrőt rakunk az objektívre, ami mint egy napszemüveg megzabolázza a záridőnket. Ebből viszont nem árt jó sötétet, ami zavaró lehet már a komponálásnál és az élességállításnál, ráadásul ha nem elég minőségi az ND szűrőnk, el fogja színezni a fotónkat, ne adj Isten még le is lágyítja.

A másik lehetőség hogy HSS vakut használunk, amit akár 1/8000s záridőig is tudunk alkalmazni. Ilyen a FlashMob is az opcionálisan kapható Swing III kioldóval és a hozzá tartozó vevővel. A HSS vaku nem árt ha bika, ugyanis ahhoz, hogy a vaku le tudja követni az ultragyors záridőt, hosszabban kell vibrálnia egy nagy villanás helyett, így a használható ereje csökken. Minél gyorsabb záridőt használunk, annál gyengébb lesz a vakunk HSS módban, így ilyenkor a FlashMob 6 600Ws-os teljesítménye igazán jól jön, de azt kell mondjam, hogy egy igazi napsütéses nyári napon még ezzel is csak deríteni tudunk, főfényhez még kevés. Nyilván ez nem szentírás, hiszen függ az alkalmazott fényformálótól és az alanyunktól való távolságtól, ha nagyon akarjuk, azért tudunk belőle főfényt csinálni. Inkább úgy mondom, hogy egy egészalakos fotónál ha képhatáron kívülre tesszük egy nagyobb softboxszal, akkor csak derítésre elég.

Mozgás megfagyasztása miatt

A másik ok amiért HSS akarunk használni az a gyors mozgás lehet. Az tiszta sor, hogy a vakunk megfagyasztja a mozgást a villanással. Amíg nem volt elterjedt a HSS, addig is dolgoztak pl az extrémsport fotósok, csakhogy őnáluk volt egy aranyszabály: a gördeszkást minimum 2 Fényértékkel kellett túllőni a vakuval ahhoz, hogy ne mozduljon be a jelenet. Ez azt jelenti, hogy a környezeti fénynél a vaku 2FÉ-el erősebbet villant, ehhez állították be a gépet (hogy ne égjen ki a kép értelemszerűen), emiatt a környezeti fény gyakorlatilag 2 blendével alul lett exponálva. Vagyis sötét volt.
Ha nem így tettünk, akkor a vaku megfagyasztotta a gyors mozgást, de a lassú záridő miatt egy része be is mozdult. Ez szellemképet eredményezett illetve olyan furcsa hatást, hogy amit a vaku fénye elért az éles lett, ami árnyékban volt az elmosódott (emiatt egyébként lényegében körbevilágították a sportolót, hogy minden oldalról érje vakufény így biztosan kimerevedjen a mozgás).

Félig kimerevített félig bemozdult fotó (a vaku megfagyasztotta a mozgást, de a kamera sokáig exponált ezért be is mozdult)

Egyenletes mozgásnál (pl autó, kerékpár) azt is megtehetjük, hogy a mozgást lekövetjük a kamerával és ebbe villan bele a vaku, így a sportoló éles lesz a villanás és a svenkelés miatt, a háttér meg bemozdul, dinamikussá téve a képet.

Kamerával lekövetett mozgás + vaku. Így a háttér mozdul be. A leveleken baloldalt látható, hogy amit elért a vaku fénye az “megfagyott”, minden más bemozdult

Akkor van bibi, ha mindezt nem akarjuk. Ha azt akarjuk, hogy minden éles legyen, a sportolónk mozgás közben szépen legyen megvilágítva, kimerevedjen és ne legyen alulexponálva a háttér, de ne is mosódjön el. Ezt csak úgy tudjuk megtenni, hogy gyorsabb záridőt választunk, hogy az se mozduljon be, amit a vaku fénye nem ér el, ekkor viszont szükség van a HSS gyorsszinkronra.

Problémák

HSS-t használva viszont lesz egy kis problémánk. Összezavarodik a jól megszokott egyenlet. Aki rendszeresen vakuzik, álmából felkeltve is tudja, hogy a rekesszel és az ISO értékkel a vakufényt és a környezeti fényt együtt szabályozzuk, a záridővel csak a környezeti fényt (szinkronidőn belül), a vaku teljesítményszabályozójával meg csak a vakufényt. Ehhez azért hozzászokik az emberfia, és ha valami nem stimmel a képen, tudja hova nyúljon.

Nem úgy a HSS-nél.

Ekkor ugyanis átlépjük a szinkronidőt és ez sokmindent megváltoztat. Fentebb említettem, hogy minél gyorsabb záridőt használunk, annál inákbb gyengül a HSS vakunk teljesítménye. Emiatt borul a fenti szabály, ugyanis HSS-ben a záridő is hatással van a vakufényünkre! Mindhárom expozíciós változó befolyásolja tehát: a rekesz, az ISO és a záridő is. Ahogy gyorsítunk a záridőn nem csak a környezeti fényt kezdjük elnyomni vele hanem a vakufényünket is. Ha nyitunk a rekeszen vagy emelünk az ISO-n, akkor is mindkettőt elkezdjük felhozni, nagyjából párban mozognak, bár arról sem vagyok meggyőződve, hogy a HSS miatt a vakufény ugyanúgy 1 blendénként változik, mint a környezeti fény. A legnagyobb teljesítmény esés tapasztalataim szerint a nagyon gyors, 1/4000-1/8000s záridőnél van. Így a vaku különálló (mármint a környezeti fénytől független) szabályozására egyetlen lehetőség maradt, maga a vakau +/- gombja vagyis a teljesítményszabályozója.

Itt egyébként a FlashMob 6 egy kis csalódást okozott, ugyanis köztudott, hogy a Swing kioldókkal a FlashMobokat a kameráról lehet szabályozni, ám sajnos HSS módban ez a lehetőség megszűnik. Ha HSS-ben használjuk a FlashMobot, a vakufejet át kell állítani “H” módba egy gombbal, és a Swing kioldót is HSS módba kell kapcsolni a “+” gombot nyomva tartva, addig amíg villogni nem kezd a LED rajta. Innentől viszont nincs távvezérlés, csak kioldás, ha a vakuerőt állítani akarjuk, oda kell szaladgálni a fejhez és tekergetni a teljesítményt.

Szóval picit macerás ez a HSS mód, amit még az is tetéz, hogy a kameráról nem tudjuk állítani. Az eredmény viszont tetszetős, nem is kell feltétlenül látványosan drámai képekre gondolni, már az is sokat jelent, ha szépen kivilágított, derített a kis mélységélességű portrénk. Én inkább erre mentem rá, hiszen nálam fontos volt a háttér a portrék szempontjából. Aztán rájátöttem, hogy végülis ezt egy egyszerű derítőlappal is meg tudtam volna csinálni…sebaj legalább profibbnak tűntem a softboxos vakuval 😀 (oké az alábbi Kokós portréknál azért derítőlappal már nem sokara mentem volna, hiszen a partról kellett bevilágítani a stégre, ráadásul a nap is épphogy csak sütött…nem, nem sütött egyáltalán).

A alábbi képek az I Love Balaton számára készültek és szerzői jogvédelem alatt állnak.

Kokó portré, FlashMob 6-tal világítva kb 1,5 méterről softboxszal, és nélküle (85mm, f/2.0, 1/2000s, ISO100)

Kokó portré FlashMob 6-tal derítve 4-5 méterről és nélküle (adatok ua. mint fent)

Verrasztó Evelyn portré, két próbafotó és a végleges kép, Flash Mob 6 mint főfény, YN560-III mint élfény. Az első próbafotó expója lett a végleges kamerabeállítás, hogy ne égjen ki a medence a háttérben (a polárszűrő sajnos nem segített semmit, ezért nem használtam). Ez a kép az YN560-III miatt nem HSS-ben ment, az expozíciós adatok 100mm, f/4.5, ISO50, 1/160s)

Jóllehet ez a cikk a HSS-ről szólt, de kihangsúlyoznám a FlashMob 6 praktikusságát. Egyszerűen felüdülés, hogy akkumulátorról, vezetékek és összeszerelés nélkül pikk-pakk stúdióvilágítást hozhatunk létre bárhol. Nem kell több darabot összepakolni egy kupacba belőle, mint rendszervakuból. Nem kell adapterekhez csatlakoztatni mint a rendszervakukat, csak feldobjuk egy lámpaállványra és megszorítjuk. Ha az ember egy gyorsan összecsukható és szétnyitható softboxszal kombinálja, meglehetősen gyorsan lehet kitelepülni és levonulni egy helyszínről. Álom! És még HSS-t is tud. 🙂
De hogy ne csak ajnározzam, megjegyezném azt is, hogy mellesleg elég gagyis hatású a FlashMob a felhasznált anyagokat tekintve. Maga a vaku sem egy RollsRoyce (pláne úgy nézve, hogy itt áll sorba nálam tesztelésre a Broncolor Siros), de a Swing kioldó meg egyenesen béna. Szét nem fog esni és teszi a dolgát mindegyik, de egy picivel jobb anyaghasználat jó esne ez biztos. Cserébe nem kerül többszázezer forintba, a FlashMob 4 145.000, a FlashMob 6 185.000 Ft-os ára meglehetősen barátinak mondható a konkurenciához képest.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.