Stroboszkóp mód használata némi csavarral

Újabb Karl Taylor – Urs Recher videó a Broncolor sorozatból. Ebben a kis szösszenetben a két mester megmutatja, hogyan érdemes használni a vakuk stroboszkóp módját mozgás fotózásához, de van benne két csavar. Az egyik annyira egyszerű, hogy az már nagyszerű, de szerintem kevés embernek jutott eddig eszébe, a másik pedig olyan trükk, amit jó eséllyel csak Broncolor vakuval lehet megcsinálni, abból is csak a high-end kategóriával, a Scoroval.

A fenti képhez hasonlót bizonyára láttatok már. Sőt azt is megkockáztatom, hogy néhányan ki is próbáltátok, de valahogy nem lett az igazi.

No kérem, egy ilyen fotónál az első számú szabály a teljes sötétség, főleg ami a hátteret illeti. Ugyanis a gép sokáig exponál, az expozíció alatt pedig többször villannak a vakuk. Feltételezvén, hogy teljes a sötétség, így a képünkön csak az fog látszani, amit a vakuink megvilágítanak. Ha viszont a hátteret is éri fény, akár vakufény, akár környezeti fény, az nekünk nagyon nem jó, ugyanis az alanyunk átlátszóvá válik miatta, hiszen az elmozdulás után a helyén beexponálódik a háttér. Tehát első szabály a sötét környezet és sötét háttér. Ha ez megvan, már félig nyert ügyünk van.

Ahogy a videóban Karl bemutatja, érdemes ilyen szituban az alanyt körbevilágítani, hogy ne vesszenek bele sötét kontúrvonalak a sötét háttérbe. Itt két élfényt alkalmaznak kétoldalról, illetve egy softboxot fentről, ami a fényes fekete sisakot világítja meg a játékoson.

És most jön az egyszerű, de nagyszerű trükk: az expozíció során húzzák a kamerát. Hogyezeddignemjutottazeszembe…. Merthogy ugye a játékos az ütés során viszonylag egy fix pozícióban marad, horizontálsan nem mozog, így saját magára exponálódna rá annyi alkalommal, ahányszor villannak a vakuk. De ha expozíció közben elmozdítják a kamerát, akkor egymás elé/mellé kerülnek a mozdulatsor képei és mindjárt jobban néz ki. Mintha futószalagon húznák. Zseniális trükk, nemde?

A másik csavar a dologban az, hogy az expozíció végén, az utolsó villanásnál a Broncolor videón egy softbox is villan. Láthatjuk a képen, hogy az első három “fotónál” (villanásnál) csak élfények vannak, az utolsó stádiumnál (jobb szélsőnél) már szemből is jön egy kis fény. Na ezt csak a Broncolor Scoro tudja szerintem, én ilyen funkciót még nem láttam más vakuknál. Késleltetés történik ugyanis.
A három alapfényt úgy állítják be (az ultragyors villanási idő mellett természetesen), hogy 4x villanjanak mindannyian egyszerre, két villanás között 0.1s szüntet tartva. Ez idáig tiszta sor, más vakut is be lehet állítani így, bár általában nem ebben a formában megadva, hanem Hertz (Hz) értékben. Ám itt jön a truváj: a negyedik vaku az első három villanásnál nem üzemel, csak az utolsó, 4. villanásnál lép működésbe, amit úgy érnek el, hogy 0.3s késleltetést állítanak be rajta. Elindul az expozíció, az első villanás tehát 0.0s-nál történik (3 alapvaku), a második villanás 0.1s-nál (3 alapvaku), a harmadik 0.2s-nál (3 alapvaku) és az utolsó, 4. villanás 0.3s-nál, ez a 3 alapvaku és a 0.3s késletetésre beállított softbox. Hát ezt (is) tudja a vakuk Rolls Royce-sza.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.