MEGOSZTÁS

Ez a cikk afféle felmérés. Piackutatás. Az alábbi sztori történit ugyanis a napokban…

Egy szálloda arculatfotóit készítettem két napon át. Ebben a leghűségesebb társam egy FlashMob 6 akkus stúdióvaku volt, hozzá néhány fényformáló, továbbá 1-2 Yongnuo rendszervaku. Számos olyan helyzet adódott a fotózás során, hogy a helyszín fényeit (pl bárpult, szobák, wellness stb) szerettem volna kiexponálni és kiegészíteni valami tetszetős vakufénnyel, hogy a képen szereplő modellek szépen legyenek világítva. Nem ördöngősség ez, szerintem bármely jóérzésű fotós így csinálta volna. A probléma ott adódik, hogy a helyszíni világítás rendszerint sárgás, 3200K körüli, a vakufény pedig ugye 5500K fehér fény, emiatt a vakukat el kell látni CTO (narancs) fóliával, hogy a színük idomuljon a környezetbe. Rendszervakuknál ez nem probléma, van egy frankó kis fóliaszettem, csak rátépőzárazom és kész is. A két nap során szinte le se vettem a CTO-t a rendszervakuról.

Igen ám, de ott a FlashMob. Egy stúdióvaku. Rajta egy 150cm-es octoboxszal vagy épp egy beauty dish-sel. Ilyenkor mi van? Többnyire ez:

Forrás: Adorama Learning Center (adorama.com/alc)

Ami ugye egy röhej. Kevésbé anyagtakrékos esetben egy egész softboxot lefedő CTO fóliát csipeszelnek fel (ilyen képet most nem találtam, de el tudjátok képzelni).

Számomra totálisan érthetetlen, hogy erre még nem találtak ki épképzláb megoldást. A fotózás végén jutott eszembe az ötlet, hogy milyen egyszerűen meg lehetne ezt oldani. A legtöbb stúdióvakun ugyanis van már egy üveg védőbura, ami a vakucsövet és a beállítófény izzóját védi a külső behatásoktól.

Ezt készítik lyukacsosra, zártra, víztisztára, UV-szűrősre és frost üvegesre, gyártója válogatja. A leginkább kézenfekvő megoldás márpedig az lenne, ha készítenének belőle fehéregyensúly-módosító, a.k.a színkorrekciós verziót is, tehát CTO-t, CTB-t, PlusGreent, és relatíve könnyen cserélhetővé tennék. Minden problémát megoldana. (UPDATE: Nem fóliás megoldásra gondoltam a hő miatt, hanem anyagában színezett változatra, vagy valami festettre, porszórtra, mittudomén.) Arra azért figyelni kellene, hogy a softboxok fehér diffúzanyagai fakítanák az elszínezett fényt, de ez egyrészt kiküszöbölhető, másrészt még mindig előrébb lennénk így, mintha semmink nincs, csak natúr fehér fényünk egy hangulatos fényekkel teli bárban például.

Valamiért azonban mégsem csinál ilyet egy gyártó sem, és alternatív megoldást sem kínálnak. Én feldobtam az ötletet a Mikrosat Vakuszakijának, hogy “mi lenne ha….”, de nem igazán találtam nyitott fülekre, konkrétan az volt az ellenérv, hogy Magyarországon rajtam kívül ez kb még 10 embert ha érdekel.

Na itt ledobtam az ékszíjat! Ezt kizárt dolognak tartom! A fehéregyensúly balansz létrehozása külsős (tehát nem stúdiós) fotózásnál annyira alap dolog, hogy kizártnak tartom, hogy ez senkit sem érdekel. Bizonyítsuk hát be, hogy lenne ilyenre kereslet! Vagy ha eszetekbe jut valami alternatív megoldás, az is jöhet. Lehet itt is kommentelni, de talán jobb lenne a Mikrosat Facebook oldalán (ahová ez a cikk ki fog kerülni), mert a (Google) blog kommentrendszere gyakran szétesik és nehéz olvasni.

Hajrá, hallassátok a hangotokat fóliások! 🙂

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here