MEGOSZTÁS

Csendes Péter (www.csendespeter.hu ) tesztelte legújabb LED lámpánkat:

Jinbei EF-60 LED lámpa teszt

Hála Istennek erősen esik a LED lámpák ára és ezzel párhuzamosan fényerejük és egyéb, a fotósok, videósok számára fontos paramétereik is egyre javulnak.

A MIKROSAT Kft. régóta megbízható beszerzési forrásom, ezért nagyon örültem, amikor kaphattam két vadiúj, folyamatos fényű JINBEI EF-60 LED lámpát kipróbálásra. A műtermembe, a Vintage ’69 Multimédia Stúdióba sok olyan fotós jár, akik valamiért rühellik a stúdióvakukat, ezért szeretnek természetes fénnyel fotózni. Ez a téli hónapokban elég problémás, mivel délután négykor már olyan sötét van mint egy kútban, ezért gondoltam, ha beválik a folyamatos fényt biztosító, kedvező árfekvésű JINBEI EF-60 LED lámpa, akkor ezekkel kiválóan lehetne deríteni, kiegészíteni, kiváltani a stúdióvakukat, illetve a természetes fényt. Emellett persze szükségem van néha hordozható videólámpára is.

 

Mi van a dobozban?

A kocka formájú papírdobozba csomagolt lámpák megdöbbentően könnyűek: mindössze fél kilósak. A külön papírdobozba csomagolt adapter mellett egy használati utasítást, egy hálózati kábelt találunk (földeletlen). Ezek kellően hosszúak, tehát nem kell feltétlenül hosszabbítót is bekötni. A ház jó minőségűnek tűnő műanyagból készült, amelynek felső felén egy SONY akkumulátor fogadására alkalmas aljzatot alakítottak ki. Elején 60db négyzetecske formájú power led helyezkedik el. Kezelőszervek egyszerűek, mindössze egy háromállású billenőkapcsolóval (akku on- off- hálózati táp on) és egy fényerő állító forgó potméterrel találkozunk. A lámpa egy standard spigottal ellátott állványra szerelhető, dönthető és egy kis masszív csavarral fixálható. A lámpára sajnos nem lehet feltenni a Bowens adapterrel ellátott fényformálóimat (a Mikrosatnál van kompatibilis 90cm- es és 60×80 cm- es fényformálója, elég olcsón), de az állványcsonkba simán be lehet csúsztatni egy ernyőt. Én a két kedvenc 110 cm- es Wallimex brollyboxomat csúsztattam be. Az egész cucc összeszerelése kb. 3 percig tartott!

Kapcsolódjunk be!

 

 

 

A billenőkapcsoló hálózati módjának megfelelő gombnyomás után a lámpa életre kel! Ez gyakorlatilag nem veszélytelen művelet, mivel a LED-ek olyan fényesek, hogy amikor véletlenül
belenéztem, majd kifolytak a szemeim! Ez tetszett, mert fényből sosem elég! Amitől kicsit ráncolni kezdtem a homlokom, az a ventillátor hangja volt, elég hangos elsőre. Mérni jó- tehát megmértem. Az 50dB-es környezeti zaj felett +10dB-t mértem lámpa bekapcsolása után. Ez a zajszint egy teljesen halk környezetben történő videófelvételnél kicsit zavaró lehet, de nem elviselhetetlen.

 

 

 
Fotózás

A lámpákat fényformálók nélkül is kipróbáltam. Megjelent némi árnyék, de ezek meglepően puhák
voltak és szerintem akár fényformáló, softbox nélkül is elég eredményesen lehet használni a Jinbei
EF-60 LED lámpákat. A brollyboxok felhelyezése után ezek az árnyékok teljesen eltűntek és “voila”
előállt az áhított puha fény!

Elsőre -Komáromi Domonkos barátom jóvoltából- egy új szerzeménnyel, egy békebeli, illetve hidegháborús orosz Zenitar 50mm 1.7 M42 manuális objektívvel próbáltam ki a lámpákat.
Egy egyszerű, szimmetrikus beállítást alkalmaztam a gitártól, illetve Modellmackó Úrtól kb. 130cm-
re a 170-200 cm magasra kihúzott állványokon megfelelő szögben megdöntött lámpákkal. A
lámpák dölésszöge könnyedén állítható a racsnis csavarral. Állítás közben megint jól belenéztem a
fénybe…nem volt kellemes, szóval vigyázat!

 

Jinbei EF-60 LED lámpa teszt.

A következő kérdések érdekeltek a legjobban, miután a brolly-kal fény puhasága már elsőre megfelelő volt:

1. Milyen életszerű értékekkel lehet fotózni a lámpákkal? Mire, hová elég, hogy változik a
fényerő?

2. Milyen a színhűségük, színhőmérsékletük a valóságban?

3. Történik-e valami “kínai dráma” a teszt alatt? 

 

1. A lámpákat nem lehet nulla fényerőre dimmelni, minimum állásban is sugároznak egy pici fényt
a LED-ek.  A két lámpát maximumra, a 2 db Wallimex brolly box- al (Canon 6D-t Zenitar 50mm 1.7 ) a következő értékekre állítottam 1,5m-re a céltárgyaktól:
a szobába csak annyi fény szivárgott be, hogy 1/100, f2.8-nál ISO 25500 -as értékkel kellett volna
fotózni!!! Szóval lehetetlen lett volna zajmentesen, kézből, f2.8-as objektívet feltételezve fotózni!

Bekapcsoltam a két darab lámpát:
Zársebesség 1/100, Rekesz 2.8, ISO100- az eredmény: tökéletes fény jelent meg Mackó Úron!
A fizika törvényeinek megfelelően zársebesség/rekesz/ISO értékek arányaival és a távolsággal
arányosan (mértem: +1m -1stop) változott a fényerő.
A brollyk sokat levettek a fényerőből, mert amikor fényformálók nélkül próbáltam ki a lámpákat,
akkor f2.8-ról f5.6-ra kellett rekeszelnem az objektívet! F2.8-5,6 között több osztás is volt az orosz objektíven, de ha jól tudom, akkor a 2.8 és az 5.6 között hivatalosan az f 4.0 van tehát a brolly kétszer megfelezte a lámpák fényerejét.

A lámpák fényformálóval elég fény adnak, hogy bármilyen stúdiófotózásnál akár az olcsóbb gépek
reálisan használható ISO értékei mellett kézből fotózzunk! Ha egy lámpát kikapcsoltam, akkor a “rendszer” fényereje is 2 stop-al csökkent. Ugyanez történt, ha mindkét lámpát 50%-os teljesítményre kapcsoltam, tehát a fizika és a dimmer is korrekten működik.

 

2. A színhűségről azt írja az adatlap hogy CRI (Color Render Index) jobb mint 95%- ami nagyon
jó érték. A gépen “semlegesre” volt állítva a színkép. Az elkészült képeken tetszettek a színek, csak a bőrszín beállításával kellett kicsit többet foglalkozni. A fénymérési metódust többször is megváltoztattam, mert 1/2 stoppal eltérő eredményeket mutatott a gép beépített fénymérője. Azaz volt, amikor SPOT üzemmódban jónak tűnt az expo, de a kész kép alulexponált lett, magyarul sötét. Ilyenkor jöhet jól egy fénymérő! Az átlagolt fénymérés végül bevált és amit látni akartam, azt is láttam az elkészült képeken. Az adatlapon megadott 5500K +/-200K egyedileg beállítottam a vázon és az történt amit vártam, a színek valósak, gazdagok, mélyek voltak. Eltoltam 5200-ra, illetve 5700-ra, de csak annyi változás történt, hogy a kép kicsit kékesebb, illetve sárgásabb lett (milyen meglapő?:-)). Nem lettek jobbak, realisztikusabbak, mint a megadott 5500K-es értéknél. Kipróbáltam a 6D-ben presetként megadott “napfény” beállítást is és ott is jó minőségű színeket kaptam. Bátorkodom kijelenteni, hogy a lámpa valóban a napfény színspektrumát produkálja!

 

3. Nem konyultak le, nem kezdett bepörögni a ventillátor, nem gyulladtak fel, nem hánytak szikrát-
tehát nem volt “kínai dráma”!

Video teszt
Alapértelmezésben 1920×1080 25fps-ben videózok, ehhez 1/50-es zársebességet kell beállítani,
hogy a tükör megfelelőn mozogjon. Sajnos ezzel a beállítással a video képe remeg, hullámzik- tehát látható benne a váltóáram AC 50Hz-es hálózati frekvencia rezgése. A kép hullámzása ellen többféle megoldás is szóba jöhet
– SONY Akkumulátor használata (DC)
– szuper trafós, szűrt tápegység beszerzése
– videóbeálltások megváltoztatása 60 fps -al történő videózás- kipróbáltam és itt már hullámzás-
mentesen működik.

 

A végeredmény

A lámpák nagyon tetszenek és kiválóan lehet velük dolgozni. Két darab JINBEI EF-60 LED
lámpával és brolly box-al akár egy olcsóbb fényképezőgéppel standard beállításokkal flexibilisen
lehet portrékat, illetve akár egész alakos képeket fotózni, videózni sötét belterekben.

+ Kompakt méret és súly
+ Igényes kivitel
+ Egyszerű kezelhetőség
+ Akkumulátoros használati lehetőség
+ Kiváló fényerő és színvisszaadás, stabil, napfény-szerű színhőmérséklet
+ Kiváló ár/érték arány – a lámpa olcsóbb a Mikrosatnál, mint direkt Kínából megrendelni!

– Nincs bowens csatlakozási lehetőség
– Profibb tápegységgel lehet, hogy nem hullámozna a videófelvétel képe
– Kicsit hangos a ventillátor

 
Technikai adatok:

• Teljesítmény: 60W
• 600W halogén fényteljesítménynek felel meg
• Színhőmérséklet: 5500K +/-200K
• Hálózati adapter tartozék
• Sony NP szériás akkumulátorokkal is működik
• Fényáram: 8500Lm
• Teljesítményszabályozás: 10-100%
• 165 x155 x 190 mm
• 0,6 kg
• opcionálisan softbox és reflektor vásárolható
Ár: 49.900.-Ft

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here