MEGOSZTÁS

 

Csendes Péter (www.csendespeter.hu ) tesztelte legújabb LED lámpánkat:
JINBEI EF60 vs. JINBEI EF-150 LED  

A Mikrosat emeli a tétet – új Jinbei LED lámpa a kínálatban!
(JINBEI EF60 UPDATE- működés SONY NP-F akkumulátorral)

Legutóbb az új Jinbei EF-60-as LED- eket teszteltem fotózás és videózás keretében. Nagyon
megtetszett a LED technológia, de a tesztelés után levont tapasztalatok tükrében több kérdés is
felmerült bennem, ezért ismét Mikrosatos barátaimhoz fordultam és elkértem a legújabb JINBEI 
EF150V LED lámpát, hogy több tapasztalatom és összehasonlítási alapom legyen a LED fotó/videólámpák témakörében.

 

 

Ami eddig számomra egyértelműnek tűnik:

A LED lámpáknak több előnye is van a hagyományos vakukhoz és halogén lámpákhoz képest:

+ kedvező ár/teljesítmény viszony
+ kis súly
+ akkumulátoros tápellátási lehetőség
+ nagy hatékonyság, alacsony fogyasztás, alacsony hőleadás
+ hosszú élettartam: akár 100000 óra!
+ karbantartást nem igényel
+ kevésbé sérülékeny, mint egy izzószálas fényforrás
+ nincs zavaró, ijesztő villanás, ami baba- és állatfotózásnál komoly probléma lehet

Hátrány: a színspektrumban előforduló “csúcsok”

Amint tudjuk, a puding próbája az evés, a LED lámpa próbája pedig a bekapcsolás, ezért gyorsan
neki is láttam a tesztelésnek.
A Jinbei EF150V már teljesen úgy néz ki, mint egy stúdióvaku. A hő leadásában a halk ventillátor
mellett a szürkés, kellemes tapintású alumínium ötvözetből készült ház is segíti. A lámpa kivitele,
stúdióállványra történő felfogatása masszív, súlya viszont csak mindössze 2 kg körül van csomagolás nélkül.

A csomagolás igényes, erős, a dobozban 1 db EF150V (5500K) lámpát, 1 db hosszú szabványos
földelt tápkábel és egy pár mondatos angol/kínai használati utasítást találunk. Erre nem sok
szükség van, mert enélkül is rá lehet jönni a funkciókra. Van egy Off-On kapcsoló, egy dimmer
potméter, amelynek a belső részének nyomogatásával lehet az opcionális távkapcsoló csatornáit
váltogatni. A változásokat egy kékes színű LCD képernyőn ellenőrízhetjük.

 

 

 

 


A dobozon látható felirat szerint négyféle lámpa létezik a modellből:

EF-150V / EFL-150V  150w =1500w halogén, CRI >90Ra 5500K vagy 3200K 2,3kg
EF-200V / EFL-200V  2000w =200w halogén, CRI >90Ra 5500K vagy 3200K 3,5kg

Nagy örömömre ez alkalommal az ernyőtartó mellett egy Bowens adapteres csatlakozás is
rendelkezésemre állt, különféle fényformálók számára.

 

 

 

 

 

A bekapcsolás: 

A bekapcsoláskor nem ért az az elsöprő élmény, ami az EF60-nál történt – na mi lehet a probléma?
Ja, hogy a dimmer 30W- on állt! Feltekertem a kellemesen futó potmétert és kivilágosodott a
stúdió.
“Üt ez, mint a LADA féltengely!”
Érdekes, a ventillátor kicsit halkabbnak tűnik, mint a kistesó EF60 esetében.

Jöjjön a való világ teszt!

A következő kérdésekre kerestem választ:

1. 2 db EF 60 vagy 1 db EF 150 ad erősebb fényt?
2. Melyek a lényegi különbségek a kétféle lámpa között?
3. Van-e különbség a fény spektrumában, minőségében?
4. Videófelvételnél jelentkezik-e hullámzás az EF150 esetében?
5. Jinbei EF60 működése SONY NP akkumulátorral- megszüntethető-e a vibrálás?

1. Az első kérdésre gyorsan meglett a válasz:

A 2 db maximális teljesítményen üzemelő EF60 fényereje pontosan megegyezik az 1db EF150
teljes fényerejével.

Egy egyszerű Iphone-os fénymérő alkalmazás a következő értékeket mutatta cca.1m távolságból:

– 1 db EF60 vagy 1 db EF150 (70W teljesítményen)    1/125 f2.8 ISO100
– 2 db EF60 vagy 1 db EF150 (150W teljesítményen)  1/125 f4    ISO100

Hát…ez gyanúsan kevés, de jöjjön valami hitelesebb mérőeszköz, a Canon 6D fénymérője (1m-ről):

– 1 db EF60 vagy 1 db EF150 (70W teljesítményen)    1/125 f4 ISO100
– 2 db EF60 vagy 1 db EF150 (150W teljesítményen)  1/125 f8 ISO100

Ez klassz eredmény!

A  fénymérő app-nál brollyboxos teszt ugyanazt az eredményt adta, amit már az EF60-as tesztnél is tapasztaltam:

– a brolly box felhelyezése után:
– 1 db EF60                                          1/125 f1.8   ISO100
– 1 db EF150 (150W teljesítményen)   1/125 f2.8   ISO100

  Ugyanez a Canon 6D DSLR-el:

– 1 db EF60                                          1/125 f2.5   ISO100
– 1 db EF150 (150W teljesítményen)   1/125 f3.5 (majdnem f4)   ISO100
– Tehát a  brollybox fényformáló elég sokat levesz a fényerőből.
– A szabványos reflektornál a fény koncentrálódása miatt nem volt veszteség, de természtesen a
fény is keményebb maradt.

2. A kétféle LED lámpa között a különbség az EF150 javára:

 + masszív alumíniumötvözet ház
 + az EF150 kivitele  “komolyabbnak tűnik”
 + 1 db (-nak tűnő) nagyméretű integrált LED
 + Watt értékeket mutató digitális kijelző, 10-100%- ig állítható
 + távirányítási lehetőség több csatornán (ki/be, teljesítmény) 2,4Ghz- es saját távirányítóval (nem
tartozék)
 + Bowens bajonettes csatlakozási lehetőség az ernyő mellett
 + masszívabb dölésszög állító kar
 + halkabb ventillátor
 + élettartam több mint 100000 óra

A kétféle LED lámpa között a különbség az EF60 javára:

 + könnyű, kompakt kivitel
 + kedvező ár
 + akkumulátoros működtetési lehetőség (SONY NP-F kompatibilis)
 + CRI >95Ra (EF150V CRI >90Ra) mindkét érték a “kiváló-A” kategóriába tartozik

3. A LED- es lámpák “ellenségei” (van ilyen?) szerint a LED lámpák nem színhelyesek. Ez
egyrészt igaz, másrészt pedig nem annyira fontos, mint gondolnánk. A LED technológia gyártási
sajátosságai miatt valóban lehetnek eltolódások a színspektrumban, de ez igaz a napfényre
(napszaktól, időjárási viszonyoktól függően) és bizonyos mértékben a stúdióvakukra is.

A legutóbbi fotózáson a stúdiómban az egyik kollégám egy kisbabát fotózott az EF60– as
lámpákkal. A Canon 70D szenzora kissé zöldesnek látta a világot az EF60 fényében, de egy
egyéni fehér lapos fehéregyensúly beállítás egész jól megoldotta a problémát.
A kétféle lámpa hasonló színminőséget mutatott, ahogy írtam, az EF60 esetében a CRI (Color
Rendering Index- színvisszaadási mutató) jobb mint 95%.
A színhőmérséklet mindkét lámpánál a mérések szerint is 5500K körül van

4. Az EF150 esetében semmiféle remegést nem tapasztaltam sem 24, 25, és még 50fps- nál sem!
Nem restelltem felhívni pár tanult barátomat és megkérdezni, mi a manótól függ, hogy a LED- ek
esetében fog- e hullámozni a videófelvétel képe?

Internetről és városi legendákból megszerzett “hitfány” tudásommal eddig azt gondoltam, hogy
főként a tápegységen át bejutó hálózati szinuszok változása okozza ezt a jelenséget. Barátaim
felvilágosítottak, hogy a jelenség a LED- ek gerjesztési frekvenciájától, gyártási technológiától (ne lepődjünk meg, árától is) függ. Amennyiben a gerjesztési frekvencia jól van beállítva, akkor nem lesz hullámzás.

5. Az EF60 esetében az akkumulátoros működtetésnél a következőket tapasztaltam:
 – A fentiek szerint a LED- ek gerjesztési frekvenciájából adódó vibrálás akkumulátoros üzemmódban is megmaradt 🙁
– A SONY  NP-F750- es akkumulátorral 1,5 órát bírt ki, de 2 stoppal kevesebb (fele akkora)
fényerőt tudott leadni, mint hálózatról. Ez az érték fényformáló esetében még tovább feleződik.
Ez végül is logikus, hiszen a SONY NP-F akkumulátor feszültsége 7V a tápegységé pedig 18V.
A fizikát továbbra sem lehet megerőszakolni.

A végső konklúzió:

Az ár/teljesítmény véleményem szerint teljesen megegyezik, ha összehasonlítjuk a két lámpát:
EF60 49. 900.- Ft, az EF150V 110. 000.-Ft, tehát amit fizetünk, arányaiban azt kapjuk! Ez az arány
a nagytesó EF200 esetében is hasonló lehet.

Kinek melyiket, hová?

Az EF60- ast főként hobbifotósoknak ajánlom, videóra csak korlátozottan alkalmazható a 24-25
fps- on látható hullámzás miatt. Viszont egy házi fotóstúdióban akár egy darab EF60– al is lehet
annyit deríteni, hogy ne kelljen a fényképezőgépen magas ISO értéket beálíltani.
Az akkumulátoros üzemmódnál legalább két lámpával lehet hatékonyan dolgozni. Az EF60- asokat
elég csak “bedobni” az autóba, hátizsákba és terepen is tudunk pár órát fotózni, főleg ha nagyobb
teljesítményű SONY NP-F akkumulátorokat használunk.

Komolyabb stúdiókba, ahol elvárás a kompromisszummentes fényerő és a fotográfus többször
dolgozik baba vagy állatfotó témájában, elengedhetetlenül fontos lehet egy folyamatos fényű LED
lámpa. Erre a célra kiváló a Jinbei EF150V lámpa, amely alacsony zajszint mellett
remegésmentes képes tud biztosítani profi DSLR videósok számára is.

 

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here