Használj CTB fóliát a vakudon!

Az alábbi videó meglehetősen fontos dolgot magyaráz. Nem ez lesz a legjobb tutorial videó, amit életedben látsz, de a mondanivalóját érdemes megfogadni. 

A modell srácra szegényre egyszerűen nincsenek szavak 😀 …én nem tudom hová tart a világ. Na mindegy. A lényeg itt most a CTB fólia.

A vakukhoz való színkorrekciós fóliákat ugye szettben lehet kapni, jellemzően háromféle CTO (narancs), háromféle CTB (kék) és két vagy háromféle Plus Green (zöld). Míg a CTO-t előszeretettel használjuk, ha a vakufényünket sárga izzófényhez akarjuk igazítani beltérben, vagy épp egy naplemente fényéhez, addig a zöld és kék fólia jellemzően háttérben marad. A zöldre már egyre kisebb igény van, az energiatakarékos (jellemzően 3200-4000K-es) izzók elterjedésével kezdenek eltűnni a hagyományos, zöldes fényű neonok. No persze az energiatakarékosok között is vannak egészen hitvány színűek, de most ne erről beszéljünk. Hanem a kék fóliáról, ami szerintem a legtöbb fotósnál méltatlanul elhanyagolt korrekciós fólia.

Hogy miért?

Én azt vettem észre, hogy az emberi szem számára a sárga fény és a fehér fény között feltűnőbb a különbség, mint a fehér fény és a kékes fény között. A másik dolog, hogy az ég kékje miatt a kékes tónusú árnyékok is megszokottak a szem számára, tényleg csak az az igazán feltűnő (mondhatni természetellenes), ha sárga környezeti fény van, és abba “belerondít” egy fehéres fény. Ez talán sosem fordul elő a természetben. Ugyanakkor az a jelenség, hogy a nap fehéren, vagy akár sárgásan süt, az árnyékos részek meg kékek, azt teljesen normális.

Most mégis azt mondom, hogy a kültéri portré fotókon próbáljuk meg elkerülni ezt. Higgyük el, jobban fog kinézni. Illetve nem is én mondom, hanem az úriembre az alábbi videóban. Ha ugyanis egy árnyékos részen valakit vakuval fotózunk, akkor ha 5500K-re állítjuk a kamera fehéregyensúlyát, a háttér, a táj túl kékes lesz és sokkal vacakabbul néz ki, mintha a kamera 7000K körülire lenne állítva. Utóbbi esetben viszont a vaku fénye lesz sárgás.

Értelemszerű hát, hogy ilyenkor kék fóliát rakunk a villanóra (a videóban feles CTB-t emlegetnek, az sem rossz, de meg lehet próbálni akár az egy 1 stoppos /full/ CTB-t is, vagyis a legsötétebbet a szettben). Ekkor az árnyékos részek neutrálisak lesznek, az árnyékban lévő bőr nem a hupikék törpikékre hajaz, hanem bőrszínű marad, a fák lombja, a fű zöldje üde nyári zöld, vagy épp őszi sárgás lesz nem pedig sápadt kékes, és a vakuval megvilágított részek is színhelyesek maradnak. A videóban látható, hogy elég sokat dob a fotón a CTB fólia használata és a melegebb kamera-fehéregyensúly, mondhatni egyből kiderül hogy hogyan készülnek azok a kellemes atmoszférájú fotók, amiket mondjuk az oroszoktól, vagy Indiából látunk az 500px-en vagy hasonló képmegosztó oldalakon.

A videóban elhangzik, hogy lehet akár cifrázni is, nem árnyékban teszünk fel CTB fóliát hanem napsütésben, ezáltal a délutáni napsütésből is varázsolhatunk vöröses-meleges naplementés feelinget, vagy akár fordítva, CTO fóliát rakva a vakura valószerűtlenül elkékíthetjük a hátteret. Nincsenek szabályok, tessék kísérletezni!

Még egy okosság látható a videóban: stúdióvakut fóliáznak benne.

Fontos hogy ezt jó minőségű, hőálló fóliával tegyük, mert egy gagyi fólia azonnal ráég a védőburára (ja igen, csupasz villanócsőre ilyet nem teszünk ugye, csak üveg védőburára tekerhetünk fóliát!!!) Elöl ugyan csupaszon marad a bura, de ez nem számottevő már az eredményt illetően (legalábbis a videót készítő kolléga szerint, én még nem próbáltam stúdióvakut fóliázni, de ami késik nem múlik).

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.