MEGOSZTÁS

Mi a Mikrosatnál már tudtuk egy ideje, hogy milyen lesz az AD600 Pro, ámde kötött minket a titoktartás. Most viszont, a DIYPhotography weboldal, sőt konkrétan maga a Godox véletlenül(?) kiszivárogtatta a specifikációkat és a fotókat, most már mi is beszélünk róla. Íme a Profoto-verő Godox Witstro.

Megakadhatott a szemed azon, hogy Profoto-verő, de nem véletlenül írtuk. Sokan már eddig is úgy vélték, hogy egy Profoto, vagy egy Broncolor nem tud többet mint egy kínai vaku, így felesleges 2-3x annyit kiadni értük. Volt azonban a fotósok egy szűk szegmense, aki pontosan tudta, hogy mitől tudott többet egy prémium márka. A fény minősége volt más. Azt talán sokan tudják, hogy ha egy vaku erejét szabályozzuk, finoman ugyan, de változik a fehéregyensúlya. Az IGBT áramkörös vakuk (rendszervakuk és akkus studióvakuk) esetén minimum erőn kékesebb a fényük, max erő esetén inkább a fehér felé tendál. Hogy miért, azt itt tudjátok elolvasni. A Broncolor nem is rest kihangsúlyozni, hogy az ő vakuik stabil színhőmérsékletet produkálnak a teljes teljesítményskálán. Ennek mondjuk tárgyfotónál lehet jelentősége, egy fehér tárgyat egyik oldalról megvilágítva 5600K-es színt kapunk egy maxra tolt vakuval, a másik oldalon meg 6000-6100K körüli derítést eszközlünk, az bénán nézhet ki. Ritka az ilyen, de előfordulhat. Gyakoribb egyébként, hogy két különböző márkájú vaku vagy fényformáló adja az eltérést, de most nem erről beszélünk.

Most arról beszélünk, hogy a Godoxot sokszor érte az a vád világszinten, hogy jók-jók a vakui, de egy dologban elmaradnak a nagyoktól, mint a Profoto vagy a Broncolor, ez pedig a stabil színhőmérséklet. Na többek közt erre gyúrt rá a Godox, a Witstro AD600 Pro tervezésekor ezt a méregfogat akarták kihúzni és úgy tűnik sikerült is nekik. Míg a régi verziónál 5600K +/-200K volt a specifikációban, addig a Pro verzió esetében a specifikáció 5600K +/-75K értéket ad meg teljesítményállítás esetén (tegyük hozzá gyorsan, hogy az előbbi érték a gyártási szórást jelöli, utóbbi pedig a teljesítményállítás során bekövetkező változást. Az elődmodell tesztünk szerint 800K-t változott min és max erő között, ami egyébként kínai rendszervakufronton átlagosnak mondható. Szóval elvileg ez a 800K változik 75-re!). Azt majd a valós teszt megmutatja, hogy ez a gyakorlatban mit takar végül, de az biztos, hogy a Godox odafigyelt erre a tényezőre, vagyis az egyik olyan tulajdonságra, ami miatt eddig nem értek fel a patinás vakugyártók szintjére.

Ezen kívül számos más ponton megújul a Witstro AD600 a Pro verzió személyében, menjünk sorban:

Küllem

A vaku jóval letisztultabb, designosabb, mint elődje. A Broncolortól ellesték az ötletet, hogy az ernyőreflektor – ami alaphangon jár a vakuhoz -, formára beleolvad a vakuházba, annak folytatása gyakorlatilag . Így nagyon szép az összhatás, ha fent van a refi (és sokkal jobban fogjuk félteni, egy normál alapreflektornál, szétgöröcsölöd majd magad, ha megkarcolódik, cserébe a kupak kevesebb helyet foglal majd a táskában). A képek alapján műanyagból lesz a refi egyébként. Azért itt nagyon-nagyon halkan megjegyezném, hogy egyre több a hasonlóság a Godox és a Broncolor között. A Bron a Godox X1 kioldójának formatervét vette át, a Godox meg a Broncolor Siros vakujának formatervét. Fura…

Broncolor Siros

Nem csak az alaprefi hasonlít a Sirosra, hanem a villanócsövet védő üvegbura is, ami elöl sík és mattított lesz a Pro-ban. Az egész villanócső-szett új lesz egyébként, az alapverzió 540 fokban megtekert csöve helyett a PRO-ba hagyományos O (U? Omega?) alakú kerül.

A Godox vakukról (is) mindig hiányoltam a fogantyút, ugyanis ha állványon van és egy nagyobb fényformáló van rajta, akkor billentéskor nem lehet rendesen megfogni, gyakran a fényformálónál fogva kell billenteni/emelni. Gondolom nem vagyok egyedül ezzel, így a Pro verzió esetében a Godox gondolt erre is. Jóllehet nem szériatartozék, de opcionális kiegészítőként lehet majd hozzá markolatot rendelni.

A szeparált fejen gyárilag van ilyen, merthogy a kettéoszthatóság megmarad, külön lehet választani a villanófejet a generátorháztól.

Apropó billentés: az AD600 billentése fogazattal ellátott zsanérral történik, ami nehéz fényformálóknál remek dolog, hiszen nem kell megtépni ahhoz, hogy ne fittyedjen le a súlynál fogva egy idő után. A Pro verzió viszont fokozatmentes zsanért kap, bízzunk benne, hogy jó lesz ez is és nem sírjuk vissza a régit.

A vaku három csatlakozót kap, a Godox-féle vezetéknélküli vezérlést fogadót (amire nem sok szükség van, hiszen beépített X-rendszer van benne), egy USB-C csatlakozót a firmware frissítésekhez, és egy jack-csatlakozót a kábeles vakuszinkronhoz.

A Godox elmondása szerint felhagynak a Godox bajonettel, és mostantól már csak Bowens bajonettes vakukat fognak gyártani, így az AD600 Proból is csak ilyen verzió készül majd.

A vaku viszont elődjénél nagyobb és nehezebb lesz. A 2.66kg 3kg-ra hízik, a 22cm-es hossz pedig 25cm lesz (mindkét érték akkuval, de vakucső és reflektor nélkül értendő).

Teljesítmény

A 600Ws-os maximális vakuerő ugyan marad, de a teljesítmény tekintetében minden más változik. Ennek eredője az új elektronika és új akkumulátor és az új vakucső. Míg a régi, vagy mondjuk úgy, alap AD600 11.1V feszültségű és 8700mAh kapacitású akkuval készül, addig az új Pro verzió 28.8V feszültségű és 2600mAh kapacitású lesz. Nálam okosabb emberek azt mondják, hogy előbbi 96.6Wh, utóbbi 75Wh, ami kb 23% csökkenés, ami a teljes erejű villanások max számát is érinti, hiszen a Pro esetében lecsökken 500-ról 360 villanásra. Ez 28%-os csökkenés, tehát kijön a matek, cserébe viszont a feltöltési idő brutálmód javul: a korábbi AD600-féle 2.5mp max feltöltés az AD600 Pro esetében 0.9mp lesz! A gyártói specifikáció szerint 1/16-od erőre állítva akár egy 10fps sorozatot is le tud követni a vaku.

Ha hálózatról szeretnénk használni az AD600 Pro-t, megtehetjük, ehhez egy speckó adapter kell az akkumulátor helyére.

A LED modellfény is új lesz a vakuban, a korábbi 10W teljesítményűt lecserélik egy 38W-osra (4800K, TLIC érték: 93), ami elég frankó, kb egy 250-300W-os halogén erejével ér fel.

Állítólag a vakuerő is 2/3FÉ-kel nő az áttervezett vakucső miatt, az új verzió ugyanis nem süllyesztett, mint az AD600-ban, ez pedig plusz fényt jelent a gyártó szerint.

Funkció

Funkciók tekintetében már kevesebb dolgot tudunk elmondani. Az egyik az áttervezett kijelző, melyen jól láthatóvá válik mostantól az adott vakucsoport, illetve a beállított vakuerő is nagyobb karakterekkel kerül kijelzésre. Megmarad a villanási sebesség kijelzése, illetve ha jól látom a beállítófény erősségét is percízebben mutatja majd a szerkezet (eddig 3 lépésben volt állítható). A gombok funkciói ugyanazok lesznek ha jól látom, csak más ikonokat kapnak.

A vaku képes lesz a TTL és Manuál módra egyaránt, továbbá HSS-re, 2. redőny szinkronra és FEC-re. Manuálban az ereje 1/256-ig leszabályozható. Beépített Godox X rádiós vevőegységet kap, így kompatibilis lesz ennek a rendszernek a vezérlőivel (XPro, X1, X32, illetve X-szériás master vakuk), vagyis Canon, Nikon, Sony, Fuji és Olympus/Panasonic kamerákkal használhatjuk TTL-ben.

Változás viszont, hogy a specifikációkból azt lehet kiolvasni, hogy a hagyományos – mondjuk ki őskövület Canon/Nikon-féle – infrás TTL vezérlés már nem lesz benne, csak a rádiós. Emellett a normál Slave1/Slave2 másnéven CELL szinkront fogja még tudni, vagyis másik vaku fényére elvillanni.

Villanási ideje specifikáció szerint max erőn 1/220s, minimum erőn 1/10100s, tehát nagy változás ebben nincs.

Már csak az ár és a bejelentés illetve elérhetőség ideje a kérdéses, de ezt sajnos még mi sem tudjuk.

UPDATE: a cikk posztolása után pár órával hivatalosan is bejelentették a Godox AD600 Pro-t. Kiraktuk mi is a webshopba:

Itt tudod megrendelni: GODOX AD600PRO

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..