MEGOSZTÁS

Érdekes összehasonlítást készített az Fstoppers. Ugyanazt a bevilágítást megcsinálták egy 10.000 dolláros Profoto szettel és egy 425 dolláros rendszervaku szettel.

Arra voltak kíváncsiak, hogy megkülönböztethető-e az “gazdag fotós vakuja” a végső eredményen. A mintafotó alapján nem igazán. Az egyik kép a Profoto B1 500Ws akkumulátoros stúdióvakuval készült, a Profoto rádiós kioldójával és saját, nem épp olcsó softboxszaival. A másik kép ugyanez a beállítás csak pár Yongnuo YN560-III rendszervakuval, egy manuális rádiós kioldóval (amiből mellesleg elég drágát használtak :D), illetve két féligáteresztő ernyővel és derítő felületekkel.

A végeredmény látható a videóban: nincs szignifikáns különbség a két fotó közöt.

Ehhez fűznék hozzá néhány gondolatot, mely – ahogy néztem – nagyjából tükrözi a hazai szakma általános véleményét is.

  1. Valóban, egyes világítástechnikai eszközök indokolatlanul túlárazottak. Ezt tudtuk eddig is.
  2. A videóból tisztán látszik, hogy aki ért a fényekhez, a fényformáláshoz, az egy olcsó szettel, ernyőkkel, derítőlapokkal meg falra villantással is képes hasonlót alkotni, mint más egy drága fotós cuccal.
  3. A mintafotó gyakorlatilag egy szétvilágított portré, ami alapvetően nem is lenne probléma, de arra nem igazán alkalmas, hogy az egyes vakuk, de főleg fényformálók közti különbséget érzékeltessünk vele. Egy softbox és egy ernyő közti különbség nem ilyenkor jön ki, hanem olyan esetben, amikor lágy de irányított fényt akarunk létrehozni. Az ernyő – főleg a féligáteresztő típus – minden irányba szórja a fényt, nem lehet irányítani.
  4. A rendszervaku előre szórja a fényt, a stúdióvaku villlanócsöve meg minden irányba (mondjuk a Profoto pont nem annyira). Fényformálóval való használathoz utóbbi az ideálisabb, mert jobban kitölti a nagyobb fényformálókat, egyenletesebb fényeloszlást láthatunk.
  5. Egy olcsóbb vaku esetében nagy a különbség a minimum és a maximum erő között színhőmérséklet tekintetében. A Yongnuonál ez 800-1000K is lehet akár. Egy drága vaku ennél jóval stabilabb, még évek múltán is.
  6. A drágább vakuk jellemzője az átgondoltabb, ergonomikusabb, logikusabb tervezés, a precízebb kivitelezés, a jobb felhasznált anyagok, a jobb minőségkontroll. Egy dolgozó fotósnak ezek is fontosak. Fontos, hogy a használt eszköz segítse, gyorsítsa, egyszerűsítse a munkáját és ne hátráltassa. Fontos, hogy éles “bevetésen” a felszerelés megbízható legyen, ne romoljon el, ne melegedjen túl, ne akadjanak be a gombjai, ne törjön le ez meg az, ne csípje oda az ujját, kompatibilis legyen mindennel, ne lötyögjön, ne kotyogjon, ne makacsolja meg magát, magyarán stabil legyen és megbízható, könnyen és gyorsan lehessen használni. És persze ne csak egyetlen munkán, hanem legalább 5, de inkább 10 évig ne kelljen szervizbe hordani, ne adj Isten lecserélni.

Egy szó mint száz, árnyaltabb azért annál a helyzet, mint ahogy a videóban bemutatják, de alapvetően igaz az, hogy olcsó felszereléssel is lehet szép képeket készíteni.

 

4 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Azért, ha összehasonlítom a Profoto B1 és a Yongnuo YN560-III élettartamát az eBay-n található használt választékból, akkor egyáltalán nem biztos, hogy ez utóbbi az olcsóbb…

    • Add hozzá azt is, hogy egy Profoto árából 30db Yongnuot tudsz venni. Ha csak mindegyik 1 évig bírná (ami ugye nem igaz, én magam is 3-4 éve használom némelyiket), akkor is 30 év mire elfogynának. 😀

  2. Kösz az írást, tanulságos, hasznos, és nem is túl hosszú. 😉
    Kérdés: Az “olcsóbb” képen látható egy becsillanás az orrhegyen, és talán a homlokfény is alig észrevehetően zavaróbb. Ez az eszközön múlt, vagy véletlen? Múlhat ilyen apró hibán, hogy igényes megrendelőnek megfelel-e a kép?

    • Jó megfigyelés, nekem fel se tűnt bár nagyon nem nézegettem az eredményt. Igen ez az eszközön múlt. Amit írtam is a listában. A rendszervaku előre vetíti a fényt, ezáltal egy 100-110cm-es ernyőben középen kialakul egy hotspot, a szélei felé pedig a fogy a fény. Ettől van a csúcsfény az orron, a homlokon és ha megnézed a hajon is. Ezt egy hasonló méretű softboxszal ki lehet küszöbölni, mert dupla diffúzor van benne, jobban eloszlatja a fényt, sokkal inkább felülettel világítunk, így kisebb az esély az ilyen csúcsfényekre. Persze ha valakinek zsíros a bőre vagy elkezd izzadni picit, akkor a softbox se segít, csak az alapozó és/vagy a photoshop.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..