MEGOSZTÁS

Íme itt a Szent Grál a maga teljes valójában, a Godox csúcsvakuja, az AD600 PRO! Alig pár darab érkezett belőle, de egyet sikerült megkaparintanom egy gyors tesztre. Hosszú idő nem állt rendelkezésre a próbához, mert két nap múlva vissza kellett vigyem a Mikrosatba.

A Godox AD600-as vakukról volt már itt szó a blogon, 10 pontból 9.6-ot kapott ez a típus a tesztünkön. Szóval mondhatjuk, hogy nem egy rossz darab, sőt…! Az igazán profi, high-end fotósok választása azonban ennek ellenére sem esett a Godox termékére, mert volt néhány kisebb-nagyobb hibája, ami miatt a szeretett szakmánk felső szegmense azt mondta, maradunk a Broncolornál/Henselnél/Profotonál. A Godox az új PRO szériával(?), vagy ha széria nem is lesz, de az új AD600PRO-val ezt a szegmenst célozta meg, azokat a júzereket, akiknél nincs kompromisszum. Mit jelent ez konkrétan, hogy nincs kompromisszum? Például a színstabilitást, a fényminőséget, a beállítófényt, és nem utolsó sorban az összeszerelés minőségét tekintve. Ezekben hivatott brillírozni az új AD600Pro. Lássuk sorban…

Küllem

Rögtön azzal kezdeném, hogy ez egy nagydarab vaku és marha nehéz! Három és fél kiló, és azért tűnik nagynak, mert az alapreflektor a vakun már a dobozban gyárilag rajta van, design szempontjából szerves részét képezi, tehát nem plusz egy kiegészítő, amit el kell pakolni. Hogy ez jó vagy nem jó, azt nem tudom. Összeszerelt állapotban vesszük ki a csomagolásból, berakjuk a villanócsövet a helyére és mehet a móka, viszont ha mindig boxokkal meg beautydish-ekkel használjuk, akkor ezt a designos reflektort állandóan le kell szedni kezdéskor, és fel kell rakni elpakoláskor, mert csak egy porvédő kupakot lehet rátenni a reflektorra, ezt adják hozzá gyárilag. Ha alapvetően sosem használjuk a refit, csak otthon tartjuk a fiókban, akkor a villanócsövet kell mindig kivenni a vakuból, amikor elpakoljuk táskába és utaztatjuk, mert nincs hozzá a megszokott nagy műanyag kupak ami védené szállításkor. A csövet burástól kivenni és behelyezni mindössze egy egyszerű és könnyű mozdulat egyébként, csak hát ugye ezen érzékeny szerkezet tárolása a nem mindegy szállításkor. Teszem hozzá, hogy például a régi Flash-Mobom kupakja simán rámegy, tehát van erre megoldás, de csak így “házilag”.

A vaku építési minősége abszolúte hibátlan, szerintem a régebben nálam járt Broncolor Siros sem volt jobb ennél. Semmibe nem lehet belekötni. A vaku háza kívül műanyag, de érződik, hogy a belsejében valamiféle fémváz, vagy fémmerevítés lehet, mert masszív és van súlya. Az állványcsonk és az ágyazata is láthatóan fémből van, a szorítómechanizmus nagyon jó, a hozzávaló kar kellően nagy, amit ki tudunk kicsit húzni, ha szükséges működtetéskor, ehhez egy gombszerűség van segítségünkre a hüvelykujjunknál. A szorító, az ernyőtartó, az akkucsatlakozás, a kezelőfelület, minden nagyon szépen átgondolt, letisztult, faék egyszerűségű, és aprólékosan megtervezett és kidolgozott részei a vakunak. Az állványcsonknak két foglalata is van, egy alul, ami ugye a szokásos, illetve egy oldalt. Talán annyiba lehet belekötni, hogy az állványcsonkot nem lehet átpozícionálni a vaku alján, stúdióvakukon azért nem ritka, hogy tilitolizni lehet, ami akkor jön jól, ha nehéz fényformálóval használjuk a vakut, így azt hátrébb pozícionálva jobb lesz a balansz, és nem lesz orrnehéz a szett az állványon. Az AD600Pro-t nem lehet tologatni sajnos ilyen módon, az egész ágyazat alul egybe van építve, sőt itt található a bekapcsológomb is. Újra megjegyezném, hogy mennyire átgondolt az egész, oldalt van a kijelző és a kezelőfelület, alul a bekapcs gomb, mennyivel jobb megoldás ez, mint amikor a vaku hátulján van minden, és egy magasabb állványon, lefelé billentett vakuval nem látunk rá ezekre.

Villanócső és modellfény

Az AD600Pro villanócsövének kialakítását teljesen áttervezték.  A régi csavart cső helyett O-alakú csövet kapott, ami ráadásul jócskán kiáll a házból. Sajnos nekem nem volt időm rendesen tesztelni (a teszt ideje alatt sajna az elődmodell se volt nálam), de külföldi hozzáértő teszterek szerint az új megoldás, illetve az elöl mattított védőbura fontos szerepet játszik abban, hogy a vaku egyenletesen szórja a fényt, így klasszisokkal alkalmasabb optikai fényformálókkal (pl. Fresnel előtét), parabolákkal és ernyőkkel való használatra, mint a régi verzió.

Ami a vakuerőt illeti, mérésem alapján 1/4FÉ-kel erősebb a szintén 600Ws-os FlashMob6-omnál (ez a mérés azt látszik igazolni, hogy a korábban tesztelt Broncolor Sirosra hiába van 400Ws írva, a valóságban 500-600Ws körüli, ugyanis az olyan erős volt, mint a Flash-Mob 6. Akkor arra gyanakodtam, hogy a Flash-Mob a gyengébb a gyári specifikációnál, de kizártnak tartom, hogy az AD600Pro ne lenne olyan erős, mint ami rá van írva, szóval valószínűleg a Bron az erősebb a “kelleténél”.). Természetesen az AD600Pro is 1/256-odig leszabályozható Manuál módban.

A beállítófény, vagy modellfény sokkal-sokkal erősebb az új AD600Pro vakuban, mint az elődmodellben, illetve a legtöbb akkumulátoros stúdióvakuban. A régiben 10W-os volt a LED (kb. hangyaf.ng), ebben 38W-os. Max erőn ez kb. 250W-os halogénnek felel meg, ami igen jó, az átlagos hálózatról üzemeltethető stúdióvakukban 150-250W-os halogén szokott dolgozni. Nyilván ez még elmarad mondjuk egy szintén hálózati Mikrosat Digital R vaku beállítófényétől, ami gyárilag 650W-os halogén, és akár videózásra is alkalmas az ereje. A Godox AD600Pro beállítófénye tárgyfotózáshoz, kajafotózáshoz hibátlan, modellfotózáshoz szerintem jól használható egy sötét stúdióban, de ott nappal már karcsú lehet. A modellfényt kikapcsolhatjuk, teljesítményarányosra állíthatjuk, vagy manuálisan szabályozhatjuk 10-100% között. A tesztem alapján – legalábbis maxon járatva biztosan – 30 percenként kikapcsol a LED, de tévhit, hogy azért mert túlmelegszik, ugyanis ha akarjuk rögtön visszakapcsolhatjuk és újraindul a 30 perc, amikor aztán újra kikapcsol. Nekem harmadjára is engedte visszakapcsolni, de nem “kínoztam” tovább, hogy még véletlenül se tegyek benne kárt. Természetesen aktív hűtés van a vakuban, ráadásul dupla, egy venti mindig pörög halkan, egy hangosabb pedig néha kapcsol csak be masszív villantások sorozata, vagy folyamatosan kimaxolt modellfény esetén. Egy óra folyamatos max erőn világítás után a négy led-diódából álló akkustátuszból három világított, tehát valahol 70-75% körülire merítette le a Li-ion akksit a legerősebb beállítófény. Azt nem tudom, hogy ha villantunk is vele közben, akkor is kikapcsol-e, én csak úgy teszteltem, hogy folyamatosan világított és nem nyúltam hozzá, csak az időt mértem. Mindezt azért, mert egy ismerős azt olvasta valahol, hogy 1,5 óra után a beállítófény kikapcsol túlmelegedés védelem miatt. 1,5 óráig ugyan nem járattam, de tekintve hogy 30 percek letelte után mindig engedte magát visszakapcsolni, nem hinném, hogy 90 perc után ne lehetne…és hát ami nem melegszik túl 60 perc folyamatos működés alatt, az 90 perc alatt se fog szerintem.

Stabilitás, villanási sebesség, feltöltés

Ez a legfőbb erénye papíron az AD600Pro-nak, a stabilitás. A gyártó szerint minimális, max. 75 Kelvin eltérés van a vaku fényének színében maximális és minimális erőn. A mérésem olyan eredményt adott, amilyet még magam sem láttam az eddigi tesztek során. A vakunak kétféle üzemmódja van, amit a menüben kapcsolhatunk. Pontosabban fogalmazva alaphelyzetben a gyors villanási sebesség a prioritás, ami t0.1 mérés alapján (amit a vaku mutat mindig a kijelzőn) max erőn 1/220s, minimum erőn 1/10.000s. Ebben a módban leszabályozáskor nem kell a vakut kisütni, magától sem fog villanni, hanem megoldja észrevétlenül a dolgot, és egyből a beállított kisebb értéken fog villanni. Szóval ebben az üzemmódban a mérés alapján max erőn 5674K (Tint -2.8) a színhő, color checker kártyán mérve Capture One Pro 11-ben, minimum erőn pedig 5588 (Tint -3.5), vagyis a kettő közti eltérés 86 Kelvin.

Ez már önmagában nagyon jó, de a Godox nem erre gondolt, amikor a stabilitást említette. A menüben van ugyanis egy COLOR üzemmód, ami a komolyabb színstabilitást garantálja. Ha bekapcsoljuk, a vaku sípolni kezd, hogy egyszer süssük ki, és ebben a módban egyébként hagyományos vakuként működik, vagyis leszabályozáskor minden alkalommal csipogni kezd, hogy süssük el a fotó készítése előtt (hogy miért nem magától sül el ilyenkor, az egy jó kérdés). A “Color” felirat ilyenkor megjelenik a kijelzőn (legalábbis Manuál módban, simán meglehet hogy TTL-ben nem működik ez a funkció), ebben az üzemmódban valamivel lassabb lesz a villanási idő. Max erőn nincs különbség, ugyanúgy 1/220s, minimum erőn viszont csak 1/5580s. Ellenben a színhőmérséklet valami egészen elképesztő állandóságot mutat, max erőn 5629K (Tint -3.7), minimum erőn pedig 5592K (Tint -3.2), tehát

mindössze 37 Kelvin a különbség a teljes vakuerő tartományban!

Ilyet megmondom őszintén még nem láttam, bár Broncolor Scoro vagy Profoto PRO-10 még nem járt a kezeim között, de például a Broncolor Siros 400 250K különbséget produkált a teszten annak idején (a történelmi hűség kedvéért meg kell jegyezzem, hogy a tesztelt Siros nem akkumulátoros verzió volt – más technológia – és azon belül is az alapverzió, amibe a Broncolor még nem építi bele a színhűséget garantáló, szabadalmaztatott ECTC technológiáját). Szóval eleve “hófehér” fénye van a vakunak, vagyis nem 6000 meg 6200 mint egy rendszervaku esetében például, és mindez alig változik valamit, ha módosítjuk az erejét. Imádom! 😀

Ami a feltöltési időt illeti, a gyártó szerint 0.01s – 0.9s-ig terjed, vagyis kevesebb mint egy másodperc alatt tölt fel a vaku teljes teljesítményen. Én speciel 1.5mp-et mértem max erőn.

TTL és HSS gyorsszinkron

A Godox AD600Pro-t az új Godox XPro kioldóval próbáltam és Canon géppel. A TTL nagyon szépen működik, teljesen stabil és jó a mérés. A HSS is szépen működik, a folyamatos exponálások során HSS-ben is állandó megvilágítottságot kapunk, nincs ingadozás, bár nekem úgy tűnt, hogy TTL-ben valahogy másként működik a HSS, mint Manuálban. Sajnos nem volt időm kikísérletezni, a tünet annyi volt, hogy TTL-ben HSS módban, ha beállítottam egy 1/4000s záridőt (sajna a 6D nem tud nyolcezredet), akkor kb 1-1,5FÉ-kel alexpós lett az összes kép. Nyitottam a rekeszen, de úgy is hajszálpontosan ugyanolyan lett. Próbaképpen nyomtam neki +1FÉ korrekciót, de nem változott a helyzet, mintha elértem volna a vaku max teljesítményét. Manuálra átállítva viszont teljesen jól működött a dolog, pontos fényt adott a vaku HSS-ben, legrövidebb záridő esetén is, erősebbet villant így, mint TTL+HSS-ben. Most vagy valamit elrontottam, vagy ez bug, vagy nem tudom mi lehetett a gond. Ezen kívül egy bakit figyeltem még meg (bár ez inkább az XPro kioldó bakija, nem a vakué), hogy ha nincs bekapcsolva a HSS, a kamera akkor is engedi a záridővel túllépni a vakuszinkron időt, ami átverheti a figyelmetlen fotóst, ugyanis a záridő exponáláskor vissza fog ugrani a kamera szinkronidejére. Ha bekapcsoljuk a kioldón a HSS gyorsszinkront, akkor már ottmarad a kamera a beállított záridőn, értelemszerűen akkor is, ha túllépjük a szinkronidőt.

Egy szó mint száz, ez egy nagyon jó cucc, sajnálom, hogy csak ilyen rövid időt tölthetett nálam. Bármikor, zokszó nélkül elfogadnék egy AD600Prokból álló szettet, valószínűleg utána évtizedekig nem érdekelne a vakuvásárlás téma, feltéve ha ezek bírják annyi ideig. Olyan gondosan összerakott vaku ez, hogy szerintem fogják bírni. Ennyi előnye biztosan van például a Broncolornak, hogy az már bizonyította is.

A Godox AD600Pro ára is tükrözi a képviselt minőséget, e cikk írásakor közel 320.000 Ft-ért lehet megrendelni. Sajnos hiába rendelt a cég sokat belőle, első körben csak néhány darab érkezett, ami mind el van már adva, a többi pedig ígéret szerint márciusban jön, szóval addig lényegében csak előrendelni lehet. Ez a vaku már nem az olcsó kínai kategória ez tény, de minőségre, tudásra lazán vetekszik egy hasonló Profotoval B1-gyel, vagy egy Broncolor Sirosszal, amik 600ezer Ft körül kaphatók. Ha így nézzük, kifejezetten olcsó az AD600Pro.

Akinek viszont nem kell a TTL, nem kell az erős modellfény, és nem vág eret magán, ha a vakujának színhőmérséklete a két szélső teljesítményérték között párszáz Kelvint változik, annak továbbra is remek választás a régebbi AD600BM, ami 195.000 Ft-ért egy nagyon jó ár/érték arányú vaku.

TESZTEREDMÉNY
Építési minőség
10/10
Funkciók
10/10
Használati élmény
9.5/10
Ár/érték arány
9.5/10
MEGOSZTÁS
Előző cikkGodox AD600BM vaku teszt
Következő cikkKiderültek az új Canon vaku részletei
Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here