MEGOSZTÁS

Úgy tűnik a patinás német gyártó feléledt csipkerózsika álmából és bemutatott két új vakut. A Certo 200 és Certo 400 modellek a belépőszintet erősítik “megfizethető” áron.

A múltkor a Mikrosat egyik képviselőjével beszélgettünk a világítástechnikai piac átalakulásáról, a kínaiak előretöréséről, és a régi, patinás márkák kihalásáról. Merthogy nincs már Multiblitz, nincs már Bowens, és sokszor temették már a Pocket Wizardot is, bár ők még talpon vannak. Sőt – ha nem is világítástechnika, de fototechnika -, eladták már a Hasselbladot is a kínaiaknak pár évnyi küzdelem után, ahogy a Kodak is finoman szólva kalandos éveit éli.

A nagy “nyugati” márkák közül láthatóan egyedül a Profoto tesz meg mindent azért, hogy a hullámok fölött maradjon, innoválnak, folyamatosan új termékeket dobnak piacra, és nyomják ezerrel a marketinget, amivel azt sulykolják a felhasználókba, hogy Profotot használni jó, különlegessé tesz, és hát a minőség számít mindenek felett. A Broncolor valahol középen van, ők is azért mutattak be új terméket, ők is nyomnak valamennyi marketinget, és a régebbi termékeik is annyira széles kínálatot alkotnak, annyira magas minőséget képviselnek, és annyira más célközönséget szólítanak meg, hogy ők sem mostanában fognak tönkre menni. Deeeee, azért ők is közelítenek már a kínaiakhoz, nem egy Broncolor-Godox együttműködést láttunk már. Ugyanez a helyzet nagyjából az Elinchromnál is.

Node a Hensel?

A Hensel ha jól látom 2011-ben frissítette az Integra vakuit, azóta néhány kiegészítőt és fényformálót leszámítva egészen 2016-ig nem mutattak be semmit. (El tudjuk ezt képzelni??? Lassan 8 év telt el azóta! Ennyi idő alatt a Godox konkrétan kinőtt a földből és meghódította a világot, sőt volt közte egy Yongnuo-szárnyalás is!) Ebben az évben – 2016-ban – jelent meg az extrémgyors villanási idejű Hensel Cito 500 (ami valljuk be 2016-ban már nem számított olyan brutálisan nagy innovációnak), és belengették a “forradalminak” kikiáltott, kompakt méretű és moduláris, TTL-t tudó Hensel Foris széria fejlesztését, amit 2017-re ígértek. Amiből aztán nem lett semmi, a Hensel utoljára 2017-ben írt erről a vakuról, mégpedig azt, hogy fejlesztik, de egy teljesen új termékpaletta része lesz, ezért csak 2017 második felében lesz kapható. Lassan 2019-et írunk, de még mindig nincs sehol ez a vaku, sem az új termékpaletta. Ellenben a tavalyi, 2017-es év a Henselnél a leárazásokról szólt. Először kezdtek kínálni portréfotós kitet 1000 dollár alatt, és leárazták a Porty L vakujukat is, idén pedig végre bemutattak új terméket, ám ez is a “leárazásról” szól és nem az innovációról.

Az új Hensel Certo 200 és Certo 400 vakuk – melyek az Integra Minit váltják a németek kínálatában – ugyanis olcsó, belépőszintű vakuk, melyekkel a cég célja nyilvánvalóan az, hogy kezdő fotósokat vonjon be alacsony áron a Hensel-univerzumba, akik aztán márkahű vásárlóként (meg egy rakás Hensel-bajonettes fényformáló tulajdonosaként) vélhetően majd ott is maradnak, és idővel feljebb váltanak.

Ezt az elméletet erősíti az is, hogy a Certo vakukba Cactus V5 rádióskioldó vevőegységet integráltak,

ami – ha Magyarországon annyira nem is – a világ többi részén egyértelműen a kezdők és kipénzű fotósok választása mióta világ a világ. Mondjuk ezzel van egy kis probléma is: a Cactus V5 nem támogatja a vakuerő szabályozást, így csak elsütni tudjuk vele ezeket a Henseleket.

A Certo egyébként hat vagy hét fényértéknyi erőállítást kínál és gyors, max 1.1mp-es feltöltési időt, továbbá 150W-os beállítófényt. 450 és 490 dolláros áron kínálják majd csak a vakut, ami itthon kb. 160 és 180ezer Ft körül várható. Ez azért nem kevés pénz tekintve, hogy egy akkumulátoros, TTL+HSS-képes Godox/Flashpoint vaku az USA-ban 300 dollár, de a Certohoz hasonló tudású Godox stúdióvakuk is 400Ws teljesítménnyel mindössze 130-200 dollár között vannak. A Godox SK400II beépített vevővel itthon például 55.000 Ft a 300Ws-os változat pedig 47.900 Ft. De még a nagyobb tudású Godox QT400II is csak 159.000 Ft.

A kínai konkurencia mellett véleményem szerint rossz úton jár a Hensel, ha árban akar versenyezni.

Sem a Profoto, sem a Broncolor nem ezt teszi, hanem próbálnak egy magasabb minőséget képviselni, és több-kevesebb sikerrel ugyan, de olyan innovációs technológiákat felmutatni, amit Kína egyelőre nem tud/akar produkálni. Aki árban kezdett versenyezni Kínával, az meghalt. Aki nem akart versenyezni, de azt gondolta a hírnevéből majd megél, az is meghalt.

Visszatérve a fenti beszélgetésre, bizony megállapítottuk, hogy ha semmi nem változik, akkor nagy eséllyel a Hensel lesz a következő a sorban, aki kénytelen lesz lehúzni a rolót. Ennek előjelei már vannak, ám igazán kár lenne értük, mert a Hensel egy nagyon minőségi és megbízható vakumárka.

Szóval ha valaki esetleg félreértette volna, a fenti cikkben nem arról beszéltünk, hogy a Hensel ne lenne jó, csupán arról, hogy rossz üzletpolitikát követnek és egyszerűen külső szemlélőként nem is lehet megérteni, hogy ezek a patinás márkák miért nem lépnek? Látják, hogy mit csinálnak a kínaiak, látják hogy mi történik azokkal akik azt gondolják, hogy “majd a márkanévből meg a hírnevünkből megélünk” és mégsem tesznek semmit….mintha dunsztosüvegben élnének. Aztán meg persze megy a csodálkozás, hogy XY csődejárást jelentett be, XY-t eladták egy kínai befektetőnek vagy éppen jogutód nélkül megszűnt és megköszönte a felhasználók 50-60-80 évig tartó hűségét…

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..