MEGOSZTÁS

Az alábbi cikkben összeállítottunk egy listát egy nagy halom termékről, melyek ideálisak egy fotós nyaraláshoz, utazáshoz. Állványok, táskák, világítástechnika. A fényképezőgép és az objektívek kiválasztását azért Rád bíznánk, de adunk pár tanácsot. 😉

Jóllehet e cikk szerzője ha nyaralni megy, akkor eszébe se jut fotós cuccot, hovatovább világítástechnikát vinni magával, max a telefonjával hajlandó fotózni, de ennek ellenére rendre szokott fotós cuccal utazni és emlékszik még arra az időszakra, amikor maga is lelkesen vitte a komplett felszerelést a tengerpartra, és igyekezett kiélni művészi hajlmait a család tagjain.

A munka jellegű fotós utakból, és a régi emlékekből kiindulva összeszedtem egy listát, amit ajánlanék azoknak, akik szeretnének magas színvonalú portrékat és tájképeket készíteni utazáskor, és erről akkor se mondanának le, ha repülővel kell utazni.

Hejj, ha ennek csak a fele létezett volna akkor, amikor nekem kellett volna…

Fényképezőgép, objektív, drón

Mint fentebb írtam, ebbe a részbe nem okoskodnék bele, hiszen a legtöbb esetben a kamera és az obik adottak. Amennyiben mégsem, úgy azért elmondanám, hogy érdemes utazáshoz egy mirrorless rendszerben gondolkozni, hiszen ezek kisebbek, könnyebbek, mint a DSLR-ek, mégis hasonló minőséget nyújtanak. Ha nagyon kompakt rendszer kell, akkor érdemes APS-C (Fuji, Canon) vagy m4/3 szenzoros (Olympus, Panasonic) rendszert választani, hiszen ezeknél a vázak, de legfőképpen az objektívek is kisebbek és könnyebbek, mint a fullframe rendszerek esetén. Objektívekből nyilván az utazózoomok a legegyszerűbbek, de gondolkozhatunk néhány fényerős fixobjektíven is, hiszen f/1.8-f/2.0 fényerő környékén, 100mm alatt ezek is jellemzően nagyon picik és könnyűek, ám a nagy fényerő miatt sokkal szebb eredményt produkálnak, mint egy utazózoom.

De mi a helyzet a drónnal? Itt is nagy a választék, de én ma is azt mondanám, hogy a DJI az etalon. Utazás estén ebből is a Mavic Air például. Ha repülőgéppel utazunk, akkor fontos ismernünk a drón szállításának szabályait, különben bajba kerülhetünk a reptéren. Drónt csak úgy szabad repülőn szállítani, hogy maga a “madár” a feladott poggyászban (bőröndben) van, az akkumulátora(i) pedig a kézipoggyászban velünk az utastérben. Semmilyen más megoldás nem elfogadott! *

Repülőgépre így nem! (UPDATE: Ferihegyről indulva már igen!)

Együtt a kettő nem lehet nálunk az utastérben, mert veszélyes eszköznek minősül, lítoum akkut meg nem lehet a repülőgép rakterében szállítani a tűzveszélyessége miatt, és itt be is zárult a kör. Meg lehet kérdezni a légitársaság képviselőit, hogy mit tanácsolnak, de sok esetben ők sem tudják pontosan, az ellenőrzéskor meg rá lehet fázni, ha kivetetik a táskánkból a drónt, és nincs már visszaút, hiszen becsekkoltunk. A fenti módszer viszont nem okozhat problémát, maximum attól félhetünk, hogy a bőröndből eltulajdonítják az értékes drónt a reptéri munkások, dehát csak nem…

*UPDATE: időközben azt a tájékoztatást kaptam, hogy a drón szállításának mikéntjét nem a légitársaság szabja meg, hanem az aktuális reptér policyje. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtérről indulva 2019 áprilisa óta lehetőség van a drónt és az akkumulátorait együtt vinni a kézipoggyászban. Visszaút esetén azonban mindenképpen tájékozódni kell az indulási reptér szabályairól!

Világítástechnika

Ha annyira “elvetemültek” vagyunk (a szó jó értelmében), hogy stúdiótechnikát is magunkkal akarunk vinni, akkor javasolt olyan modern eszközökre gondolni, amelyek kifejezetten utazásra, kültéri használatra lettek kitalálva, emiatt mobilis, összecsukható, akkumulátoros stb eszközök. Apropó, akku. Ne feledjük a fenti repülős szállítás részt! A kamera és vaku akkumulátorokra is igaz az, hogy csak az utastérben lehetnek!

Vakuk

Vakuból mindenképpen valami kompakt méretet ajánlok, elsősorban rendszervakut, mint például az új, kerek villanófejjel megáldott Godox V1, hiszen ennek a különleges vakunak már komoly ereje, a kerek villanófeje miatt pedig gyönyörű fénymintázata van.

Godox V1

Ha komolyabb teljesítményre is szükségünk lehet, akkor vagy 2-3-4 V1-et vigyünk magunkkal, amit egy Lastolite 4-es adapterrel tudunk összefogni, de talán szerencsésebb, ha inkább a Godox “zsebvakujával” kezdünk el szemezni, a legendás AD200PRO-val, ami egy 200Ws teljesítményű stúdióvaku relatíve aprócska mérettel.

Ha ehhez még szerválunk egy kör alakú villanófejet is, akkor a V1-gyel közösen használhatjuk a körfejekre való, AK-R1 mágneses feltéteket is, így lesz univerzális a rendszer. (Ha nem akarunk külön körfejet venni hozzá, elég egy S-R1 adapter is e célra) Hardcore utazók számára a Mikrosat IP-védelemmel rendelkező Nanuk táskában szettben is kínálja az AD200-at.

Kioldónak nem kérdés, hogy a Godox Xpro-t ajánljuk, vagy az új X2T-t.

Egészen elvetemülteknek, akik még a napsütést is szeretnék túllőni a vakuval – különleges képi világot teremtve ezzel – ajánlom a Godox AD400 PRO stúdióvakuját (akár ütésálló Nanuk szettben), ami már nagyobbacska ugyan, de még így is kompakt méretet képvisel, a 400Ws teljesítmény pedig már egész jó az ilyen mókához.

Godox AD400 Pro Nanuk táskával

Ehhez gyárilag kínál a Godox Bowens adaptert, viszont a többi fent említett vakuhoz szükségünk lesz egy Bowens adapterre, amennyiben komolyabb fényformálókkal akarjuk használni.

Fényformálók

Ha már fényformáló, akkor itt is érdemes olyat választani, ami könnyen hordozható. Bár a legtöbb softbox szétszedhető, de vannak gyorsan nyitható-csukható, kis helyen elférő modellek, mint például a 70cm-es Dodibox, amihez még adapter se kell, hiszen rendszervakuhoz tervezték, továbbá ott a 90cm-es verzió is, ami már Bowens bajonettes.

Mikrosat Dodibox rendszervakuhoz

A legegyszerűbb és legkompaktabb persze a reflex ernyő, amiből létezik fehér a lágyabb fényhez, ezüst a kontrasztosabb világításhoz, és ha már nyár, tengerpart, naplemente és portré, akkor érdemes kísérleteznie egy fehér-ezüst kombóval is, ami melegebb fényt ad, illeszkedve ezzel a naplementés környezet fényeihez. A full aranyat én személy szerint nem erőltetném, az már az én ízlésemnek kissé giccses. A külfönéle ernyőket itt találod.

Ha már kísérletezünk a fényszínekkel, akkor javasolni tudok egy fóliaszettet is, ami kis helyen elfér, könnyű, és nagyon fel tudja dobni a fotóinkat. Ha valami egyszerűbbet keresünk, akkor a Godox CF-07 szett lehet a jó választás, ha valami komolyabb cuccra vágyunk, akkor a Lastolite strobo kit.

Derítőlap

Amennyiben úgy gondolod, hogy azért túlzás lenne komplett vakuszettet vinni a nyaralásra, akkor se kell még feladnod a tetszetős portrékat, hiszen egy egyszerű derítőlap is jó szolgálatot tesz. Ebből nálam a Nr.1 kedvenc a Lastolite Halocompact (bemutatója itt), egyszerűen zseniális, főleg azért mert egy aprócska zsákba elpakolható, bármilyen fotóstáskába elfér.

Lastolite Halocompact

Állvány

Tripod és lámpaállvány. Előbbi szinte kötelező, főleg ha tájképezni akarunk, utóbbi megint csak az elvetemültek döntése lesz. Akárhogy is alakuljon, mindegyikből létezik “utazós” fajta. Tripodból ilyen például a Manfrotto Befree kollekció, melynek az adja a kompaktságát, hogy a lábai visszafelé hajthatók be, közrefogva ezzel a középoszlopot és a gömbfejet. Így mindössze 40cm hosszú az állvány összecsukva, akár egy kézipoggyászban is elférhet.

Manfrotto BeFree Carbon gömbfejjel

Vakuállványból pedig a Manfrotto BAC széria a tuti, hiszen lapos profiljuk és összekapcsolhatóságuk miatt a hordozhatóságuk és a tárolhatóságuk egyszerűbb, mint a hagyományos lámpaállványoké. Ezek elég masszív állványok, ha valami egyszerűbbre vágunk egy rendszervaku alá, akkor a Manfrotto 5001B Nano lehet a jó választás. Ennek még a tesztje is elolvasható a blogunkon, igaz akkoriban még NanoPole-nak hívták és az egyik lába állítható volt (de minek…?). Ha semmilyen állványt nem akarunk vinni a világításnak, még akkor se kell feladni, hiszen simán ki tud váltani egy lámpaállványt egy spigottal felszerelt csipesz, amivel egy rendszervakut, vagy egy Godox AD200-at bárhová feltehetünk. Ezt én magam is használom. A spigotra persze rá kell raknunk majd valamiféle kisméretű vakutartó fejet.

A kültéri vaku- és fényformáló használatnál ugyanakkor ügyelni kell a légmozgásra is. Az állványainkat súlyzsákkal tudjuk némileg stabilizálni. Persze nem kell a dögnehéz, teli zsákokat cipelni, elég csak magát a zsákot vinni magunkkal, amit aztán a helyszínen töltünk majd meg homokkal, kaviccsal, rizzsel, sóval vagy amivel csak tudjuk.

Még egy okosság a minimalistáknak: Manfrotto Smart Clamp, ami nem más mint egy mobiltelefont tartó adapter, amit kameraállványra tehetünk.

Fotóstáska

Ó, hát igen a jó öreg fotóstáska kérdés. Most megmondom, hogy az ultimate, legjobb, leguniverzálisabb, kompromisszummentes fotóstáska sajnos nem létezik. Nem véletlenül gyártanak ennyifélét. A kicsibe nem férünk bele, a nagyba meg igen, de az meg bitang nehéz, emiatt lesz macera. Sajnos ez a fotósok sorsa. A kisméretű táskából akkora a választék, hogy ebben a cikkben bele se mennék, inkább ajánlanék hat-hét olyan táskát, ami nagy volumenű fotós utazáshoz alkalmas.

Gurulós bőrönd

Az én kedvencem régóta a fotós gurulós bőrönd. Évek óta ilyet használok és emiatt a gerincem minden fotózáskor ad nekem egy virtuális pezsgőt. Nyilván mindenhová nem lehet ezzel menni, de nem kérdés, hogy szó szerint leveszi a terhet az ember válláról.

Itt azonban megint bejön a képbe a repülős utazás. Fotós táskát poggyászként nem adunk fel ugyebár, hanem visszük magunkkal a fedélzetre. Ekkor viszont jönnek az első problémák, ugyanis korlátoz minket a méret és a súly. Ezek a kritériumok légitársaságonként változóak, ha a külső méretkorlátozásokat tekintve biztosra akarunk menni, akkor barátunk lehet a Manfrotto Pro-Light Air-50, ami elvileg a legszigorúbb méretkorlátoknak is megfelel, de belefér két váz, egy 70-200, és 3-4 kisebb objektív. Ha nagyobb táska kell, akkor ott a Manfrotto Roller Bag 70, amibe két váz fér, két nagyobb objektív és 4-5 kisebb, továbbá egy 17″-es laptop. Ennek ellenére még a RB-70 is hivatalos kézipoggyász méretű a legtöbb légitársaságnál, de nem mindenhol, ezért érdemes utánajárni a szabályoknak.

Manfrotto Roller Bag 70

Amennyiben merev gurulós bőröndöt keresünk a fotóscuccnak, érdemes ránézni a csodaszép Manfrotto Reloader Spin-55 táskára. Ez akkora méretű, mint a fent említett Pro-Light Air-50, de polikarbonátból készül és négy kereke van, így nem csak húzni lehet a reptéren magunk mögött, hanem tolni is tudjuk magunk mellett.

Manfrotto Reloader Spin-55

Ha ez a méret megfelelne, de még jobb védelemre van szükségünk, akkor ott a Manfrotto Pro Light Reloader Tough H-55, ami egy ütés- és vízálló gurulós bőrönd.

Van még egy gurulós, ami hasonlít arra, amit én magam is használok, és nagyon praktikusnak tartok, ez pedig a Reloader Switch széria, ami húzós bőrönd, de szükség esetén a hátunkra is fel tudjuk venni. Szerintem ez a legpraktikusabb, hiszen az esetek nagy többségében tudjuk húzni a bőröndöt, de ha lépcsőzni kell, vagy terepen menni, akkor a beépített pánttal a hátunkra vehetjük a Manfrotto Reloader Switch-55-öt. Nyilván háton hordva azért nem olyan kényelmes, mint egy valódi, erogonomikus hátizsák, de rövid időre teljesen jó megoldás.

Manfrotto Reloader Switch-55

Hátizsák

Rengeteg van, erre tényleg nem tudok mást mondani, minthogy be kell menni a boltba és megnézegetni őket. Ne csak a méretet nézzük, hiszen vannak olyan fotós hátizsákok is, amelyekbe csak egy váz meg 1-2 objektív fér bele, a többi helyet meghagyják pakolósnak, és van olyan is, amibe egy komplett fotós felszerelés belemegy, de ezen kívül max egy pénztárca. Ha elegánsabbat keresünk, akkor ott a Manfrotto Manhattan Mover széria kétféle méretben, ha a nagy kapacitásra és a biztonságra mennénk rá inkább akkor a Manfrotto Befree, amibe vázak és 5-6 objektív is elfér, hátulról nyitható, így felvéve nem tudnak belenyúlni illetéktelenek.

Ha túrázni akarunk minimális fotós cuccal, akkor ideális lehet a Manfrotto Off Road Hiker. Igen, piros. Nem azért mert csajos, hanem azért mert első a biztonság, a láthatóság. Ha valami történik velünk kint a vadonban, egy rikító színű hátizsákkal hamarabb megtalálnak a segítségünkre sietők, mint egy feketével!

Még egy tipp a repülős utazáshoz: eddig a mérettel foglalkoztunk csak, de fotósként, gépekkel, objektívekkel, vakukkal nagyobb ellenségünk lesz a súly, mint a méret. A légitársaságoknál a kézipoggyász ugyanis általában 10kg körül lehet, valahol 8, de 12-nél sehol se több. (Itt egy oldal, ahol meg tudjuk nézni, melyik társaságnál mennyi.) Egy jól megpakolt fotós bőrönd/hátizsák meg kb itt kezdődik, és igen könnyedén meghaladja a súlyhatárt. Vannak légitársaságok, ahol nem nézik a súlyt, de ez nagyon lutri dolog. Egyetlen áthidaló megoldás az lehet, hogy becsekkoláskor csak a táskára szabnak súlyhatárt, a táskát cipelő polgárra nem. Mi tehát a megoldás. Fogjuk a gépünket, tegyük rá a legnagyobb objektívet és akasszuk a nyakunkba. A zsebeinkbe tehetünk még néhány kisebb obit is. Ezzel a fotóstáskánk becsekkoláskor átmegy a kontrollon, a japán turistának kinéző júzzerrel ugyebár nem foglalkoznak, check-in után meg pakolhatjuk vissza a motyót a táskába. Ez egyelőre működik, bízzunk benne, hogy a légitársaságok képviselői nem ezt a cikket olvasva kapnak észbe és szigorítanak.

Szett táska

Ha tényleg arra vetemedünk, hogy világítást is magunkkal viszünk az utazásra, nyaralásra, akkor szükségünk lesz egy vakus táskára. Ebből sokfajta létezik, én személy szerint – saját tapasztalatból – maradnék a húzós-gurulós verziónál ez esetben is. Létezik többféle méret is a Jinbeitől és a Godoxtól egyaránt.

Hát ennyi. Mindenkinek jó utazást és szép fényeket kívánok! 🙂

2 HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..